HVOR SKAL JEG STUDERE?

Nå har jeg et ganske stort problem som jeg må finne ut av så fort som mulig. Som jeg har nevnt før vil jeg starte å studere igjen til høsten og jeg har også ytret et ønske om å flytte fra Oslo. Nå har det gått opp for meg at Oslo ikke er problemet, men min holdning og nå liker jeg Oslo ganske godt igjen.

Planen var å flytte til Trondheim og fortsette på journalistikk-utdanningen der, men så fikk jeg vite at det studiet ikke lenger er mulig å ta i bartebyen. Så nå er jeg ganske forvirret og aner ikke hva jeg skal gjøre! Jeg kunne gjerne tenkt meg å flytte til Trondheim, men nå har jeg bestemt meg for å fullføre studiene og da må det komme i første rekke.

Aller helst ville jeg tatt alt som nettstudie fordi jeg har ikke et behov for det “studentlivet” med fadderuke og kollokviegrupper, men det ser ikke ut til å være et alternativ. De stedene jeg står igjen med er Stavanger, Bergen, Bodø, Volda, Kristiansand og Oslo. De fire første er ikke et alternativ en gang og i Oslo må jeg mest sannsynlig starte på Høyskolen Kristiania fordi jeg er rett under grensa for å komme inn på Høyskolen her. Jeg trivdes ikke så alt for godt der da jeg tok mitt første år, men ting kan jo være annerledes nå…

Jeg synes dette er så utrolig vanskelig! For det første vil jeg ikke flytte fra Sofie fordi jeg trives så sykt godt med å bo med henne og for det andre vil jeg ikke bo i noen andre byer enn Oslo og Trondheim. Selv om det frister litt med Kristiansand fordi det virker som en skikkelig hyggelig by og i tillegg har jeg en god venninne som bor der! Ååååh, hjelp meg <3 Jeg ber dere virkelig om et svar her fordi jeg er helt lost!

 

FACEBOOK HER – INSTAGRAM HER – SNAPCHAT ANDREASVEINSDOT BLOGLOVIN HER

50 kommentarer
    1. Jeg mistet respekten for deg etter jeg skjønte at du var venn med Carl Aksel – som ikke syntes det er greit at ei potensiell partner veier over 50kg…

    2. Lisa: Venn og venn, vi har møttes gjennom TV3 noen ganger. Hvis så lite skal til for at du mister respekten for et menneske er jo det rett og slett veldig trangsynt 🙂 Når det er sagt taklet jeg ikke Carl Aksel på TV, men etter å ha vært med selv og sett hvilken side de viste av meg vet jeg hvordan TV-produksjon og klipping foregår. Han har sikkert mange andre bedre sider vi ikke fikk se på TV.

    3. Jeg hadde valgt Oslo, det er vel litt mer tryggsksap man kjenner på her. Også har du masse venninner her

    4. Jeg bor selv rett utenfor kristiansand, og det er en utrolig fin by! Men tror du ikke at det vil bli litt for lite for deg? Er jo ganske mye mindre enn oslo 🙂 har du vurdert å studere ferdig i utlandet? Tenk hvor gøy!

    5. Du viker som en oppegående og veldig omgjengelig jente, så jeg tror ikke det vil være problem for deg å flytte til en ny by som feks. Bergen, Stavanger, Kr.sand.
      Du vil garantert få venner uansett hvor du er, og da vil trivselen komme automatisk.
      Det verste som kan skje, er at du mistrives og flytter tilbake til Oslo/Larvik.
      Ingen skade skjedd.
      Ta en sjanse, hopp i det 🙂
      Masse lykke til!

    6. Volda er et fantastisk studiested! det er en stor overgang fra Oslo men det er bare utrolig koselig og jeg kan nesten love deg at du vil like det. Det er ganske lite og man blir lett kjent med folk, og det skjer mye gøy hele tiden. Jeg har studert der selv og var skeptisk først, men føler det er det beste valget jeg har tatt. Jeg savner det og synes faktisk litt synd på alle som ikke har fått oppleve studentlivet i volda 😝 i tillegg er det billig å bo der sånn at man ikke nødvendigvis MÅ jobbe ved siden av. ❤️

    7. Hvis du ikke kommer inn på HiOA kommer du vel ikke inn på Universitetet i Bergen heller, for søkere i ordinærkvote var poenggrensen rundt 55 i fjor. Ikke at det spiller noen rolle hvis Bergen er uaktuelt uansett.
      Vil råde deg til å tenke gjennom om det er verdt å betale masse penger for å gå på høyskolen Kristiania når du kan få det samme gratis et annet sted. Hvis du ligger rett under grensa i Oslo kan du jo vurdere å ta opp fag? Du rekker sikkert å ta opp to-tre fag dette vårsemesteret hvis planen er å starte studiene neste høst.

    8. Volda er faktisk en veldig bra skole, om du har sett å studentene som har gått journalistikk er det veldig mange kjente. Verdt å sjekke ut faktisk!

    9. Ah, kjipt at det ikke finnes som nettstudier da. Jeg studerer selv grafisk design på nett, på noroff.. Stortrives med det! 😀
      Lykketil, håper du finner ut av det 🙂

    10. Du burde begynne i Bergen! Jeg studerte der i 3 år og kom tilbake til Oslo for å ta masteren nå i høst, og angrer veldig. Bergen er en fantastisk studentby!

    11. Stavanger er jo en nydelig by med mye liv. Jeg angrer ikke et sekund på at jeg valgte denne byen 🙂

    12. Jeg vokste opp i Kristiansand og syns selv det er en veldig koselig og fin by! Såå fint på sen vår, sommer og høst!! Og hyggelige mennesker. Syns absolutt du burde vurdere å flytte dit! Har også hørt at det er godt studentmiljø der

    13. ^MEN jeg tror at journalistikkutdanning kun tilbys ved Gimlekollen mediesenter, og hvis det er tilfellet vil jeg ikke anbefale det. Av forskjellige grunner, bla. at det er en kristen skole

    14. Er det ikke sånn at Sofie ønsker å flytte til Trondheim? Og siden du ikke kan studere der, så kunne dere jo ikke flyttet sammen dit heller. Jeg har hørt mye fint om Bergen som studentby, om man ser bort ifra været da…
      Aleks bor vel i Bergen, så det hadde jo ikke vært som om du ikke kjente noen der? Kanskje du trenger en ny by og nye impulser. Og kanskje du finner kjærligheten?? Just sayin’

    15. Ine: Ut ifra det jeg så på utdanning.no så kommer jeg inn i Bergen basert på fjorårets opptak, men ikke i Oslo fordi det er litt høyere 🙂 Kan være jeg tar feil, men det jeg leste der.

    16. Ahaha har du hørt om et sted som heter gran 1t unna Oslo og er rett ved siden av brandbu? Et lite sted, ikke så lite men et skikkelig fint sted eller kanskje Fredrikstad der er det også fint😂

    17. Hmm.. Hva tenker du på med dyrt? 🙂 Nei, er jo ikke det.. Leieprisene er veldig bra pluss at de har bygget mange nye studentboliger 🙂

    18. Vil virkelig anbefale å prøve en ny by når du skal studere. Ved å fortsette i Oslo vil du kjenne mange folk fra før og det blir vanskeligere å få god kontakt med andre på studiene, men hvis du hopper i det til en by der du ikke kjenner mange kan jeg love deg du vil bli kjent med mange og trolig trives bedre med studiene da dette blir miljøet ditt! Så kan anbefale noe annet enn Oslo, da det ikke er en god studentby!

    19. Jeg ville anbefalt deg å flytte til en annen by. Jeg gjorde det da jeg begynte å studere, og det er det beste valget jeg har gjort! Du har hele livet på deg til å være på et sted – det er nå du kan bo litt rundt og oppleve nye ting. Tenk – du kan også få venner fra hele landet. Da har du alltid et nytt sted du kan besøke, og hvor gøy er ikke det?
      Har hørt mye bra om journalistikk i Volda, og det virker som et generelt koselig sted. Er også som nevnt tidligere her, flere kjente i mediene nå som har gått i Volda.

    20. Du kan flytte til Bærum! Det er veldig trygt her, veldig enkelt å komme seg fra og til steder (frks Oslo)!!
      Mange hyggelige folk her, og hvis man får barn er det mange skole valg-muligheter!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg