DU SOM FORELDER SKAPER PRESSET BLANT UNGDOMMEN

I går leste jeg en artikkel om foreldre som reagerer på presset barna deres opplever på ungdomsskolen. De er forferdet fordi barna deres ikke får innpass om de ikke dukker opp på skoleballet i en kjole til flere tusen kroner. Det som overrasker meg er at foreldrene i denne saken snakker om press som om det er noe helt nytt. Det har da alltid vært press, men kanskje på andre måter enn i dag.

Det var en periode da jeg gikk på ungdomsskolen hvor Canada Goose-jakkene var skikkelig inn sammen med UGGs. Alle de kule hadde dette. Jeg fikk ikke dette av foreldrene mine og det er jeg evig takknemlig for den dag i dag. Nå er jeg litt mer opplyst og vet hvordan slike jakker blir laget, men det er en annen sak. Et par år tidligere var det WESC-genserne som var poppis og alle skulle ha de. Fikk jeg det bare fordi “alle andre” hadde det? Nope. Ikke den gangen heller. Plaget det meg da? Kanskje litt, men det ble ingen varige men av det og jeg ble heller ikke kastet ut av gjengen fordi jeg ikke hadde den kuleste hettegenseren. 

Poenget mitt er at dere som foreldre må lære dere at du kan faktisk ikke gi barnet ditt alt her i verden. Når dere bikker over for presset er dere med på å skape det. Hvis dere faktisk ikke har råd til å kjøpe en ballkjole til 3500 kroner så ikke kjøp den! Hvis du mener at det er helt sinnsykt å bruke så mye penger på en kjole som skal brukes på et skoleball så si det! Ikke dra kredittkortet eller lag unnskyldninger overfor deg selv og lat som om det er for barnets skyld. Det er fordi du som forelder ikke tør å være den som sier nei. Du tør ikke stå imot presset, så hvordan kan du forvente at barnet ditt skal kunne gjøre det i fremtiden?

Det er kanskje press med tanke på en ballkjole nå, men om noen år blir det andre ting. Det vil bli press om å få kjøpe alkohol. Det er alltid én forelder som kjøper alkohol til barna sine selv om de er mindreårige. Skal du også være en av de? Det vil bli press om å få dra på fester, fordi “alle de kule skal dit og får lov”. Skal du fortsatt la datteren din på 15 år dra på den festen selv om du sitter med en vond følelse i kroppen, eller skal du klare å stå imot presset og si nei?

Du må faktisk være den som sier nei når han eller hun ikke tør og klarer det. Du må vise at det er bra å sette grenser og at det er greit å ikke alltid gjøre som alle andre. Hvis ikke vil alle gi etter og presset øke. 

Til slutt vil jeg rette en takk til mine egne foreldre som alltid satt genser og turte å si nei. Jeg ble kanskje sur der og da, men den dag i dag er jeg evig takknemlig for at jeg hadde to så sterke mennesker i ryggen som dere to ❤ 

 

FACEBOOK HER – INSTAGRAM HER – SNAPCHAT ANDREASVEINSDOT BLOGLOVIN HER

46 kommentarer
    1. Veldig bra innlegg!. Jeg likte deg ikke før grunnet det jeg så på pH, men etter jeg har lest bloggen din så har jeg fått et helt annet inntrykk av deg som person. Digger bloggen og pleier å sjekke den flere ganger daglig, du fortjener å komme på topplisten.

    2. Dere som bloggere er virkelig med på å bygge oppunder presset som ungdommen sliter med.
      Du er nok ikke en av de jeg sikter mest til, men bla hun du bor sammen med, er en av de.

    3. Anonym: Så bra du likte det 🙂 Haha, nei du det har jeg fått høre mye i ettertid! Jeg er mer meg på bloggen, på PH så dere kun en side av meg. Åå, så hyggelig å høre tusen takk 😀

    4. For et utrolig godt skrevet innlegg! Du ordlegger deg så bra! Jeg opplevde mine foreldre som strenge i ungdomstiden, og aldri i verden om de hadde kjøpt alkohol for meg før jeg hadde fylt 18. Nå følte jeg aldri noe press på å drikke, men jeg er veldig glad for at foreldrene mine satte grenser for hva som var greit og ikke. Hvis man som ung ikke klarer å stå imot hva enn samfunnet vil “forvente” av deg, da hjelper det selvfølgelig ikke med foreldre som jatter med. En dag spiller det liksom ingen rolle om du passer inn eller ikke, men livet vil gi deg nye utfordringer hvor du er nødt til å ta et standpunkt. Som forelder mener jeg man har et ansvar for å lære barna å bli selvstendige, og gå foran som eksempler ved å vektlegge de verdiene som faktisk spiller en rolle.
      Herregud for en lang kommentar dette ble, skulle jo liksom bare skrive at jeg var enig med deg. Haha! Ha en super flott onsdag, så ønsker jeg deg en kjempefin uke videre <3

    5. Årsaken til at foreldre gir etter for presset er fordi de er redd for at deres barn skal havne utenfor! De ønsker ikke at deres barn skal oppleve å bli satt utenfor gjengen, bli mobbet etc. Du var heldig som slapp det! Å hevde at foreldrene skaper presset er nok å snu dette kraftig på hodet!!! Du er en del av bloggsirkuset som tjener penger på å reklamere for produkter til dine lesere. Det kan være alt fra skjønnhetsprodukter til klær etc etc. Bloggere som inngår reklamekontrakter går fra å ha blogg som en hobby til å bruke seg selv som en kommersiell reklamekanal. Dere er “infuencere” som noen av dere så fint kaller seg. Ja nettopp: påvirkere! Dere er med på å påvirke ungdom på godt og vondt! Så ikke fraskriv dere det ansvaret! Ta det på alvor…. og nei du er absolut ikke den værste. Du skriver mye bra og har gode gjennomtenkte innlegg. Men ikke forsvar de som ikke er sitt ansvar bevisst.

    6. Anonym: Jeg kan forstå at de er redd for at barna skal havne utenfor, men å gi etter etter alt press er på ingen måte løsningen! I ungdomsskolealder er vi såpass oppegående at vi forstår mer enn hva vi gjør på for eksempel barneskolen, så om “vennene” dine dropper deg fordi du ikke kjøper en kjole til 3500 kroner, men dukker opp i en kjempefin en til 500 kroner så skjønner du innerst inne at de ikke er vennene dine. Nei, jeg synes ikke det er å snu dette kraftig på hodet i det hele tatt! Ja, vi påvirker også ungdom, men det blir feil å legge all skyld på influencers. Vi er også alle forskjellige og ikke alle gir etter for presset vi blir utsatt for. Jeg fraskriver meg på ingen måte et ansvar, men når det handler om å gi etter for presset blant ungdom på ungdomsskolen i forhold til en ballkjole kan du faktisk ikke skylde på bloggere altså. Det blir helt feil!

    7. Nå bommer du fælt her. Det er ikke foreldre som skaper disse behovene for merker o.l hos barn..det er tv serier, it jenter, kjendiser, bloggere osv. Og så vil det alltid være familier som har råd til mer enn andre.. jeg tror foreldre flest er flink å sette grenser. Det er slik jeg som forelder selv opplever det her jeg bor hvertfall:)

    8. Anonym: Vet du hva? Du kan ikke skylde på alt rundt deg hvis ungen din må dukke opp på skoleballet i en kjole til flere tusen kroner fordi hvem i all verden sier at man må det? Ingen bloggere fordi vi er langt over ungdomsskolealder, kjendiser går heller ikke på skoleball? Ja, kjendiser, tv-serier og bloggere er nok med på å skape press, men det er ikke noe nytt. Vi leste blogger og så på tv-serier da jeg gikk på ungdomsskolen også! I dette innlegget sikter jeg til foreldrene i en artikkel publisert på KK som er frustrert over nettopp dette med press med tanke på skoleball, men det kan nok relateres til mye annet press også. De forteller om foreldre som makser kredittkort slik at barna skal klare å henge med på alle trender og det er å gi etter for presset når du absolutt ikke bør gjøre det fordi du rett og slett ikke har mulighet.

    9. Enig at foreldre må tørre å si nei og handle etter sin lommebok. Jeg hadde ingenting som var trendy, og ingen i min vennegjeng så ned på meg. i min gjeng var vi venner fordi vi hadde det moro sammen og ikke fordi vi alle gikk kledd likt. noen foreldre hadde rå til dyre klær, andre ikke.
      Husk ungdommer, at de er ikke ekte venner om det er klær, mobil eller veska di som skal bety noe… !! Begynn å uttrykk dere selv og gå egne veien om det er urban, cubus eller ei bruktsjappe 🙂

    10. Jeg er veldig enig ang at det er foreldre som skaper presset blant ungdom. Dessverre skylder alle på bloggere, kjendiser, TV-serier mm isteden for å sette grenser selv.
      Foreldre bruker barna som statussymbol for sin egen fasade og derfor blir ungdommen presset.
      Balanserte grenser, samt å heller være tilstede for ungdommen, heller enn å kjøpe dem med merkeklær og presentere de som en mini-manequin for egen fasade: det hadde vært noe

    11. Jeg snakker ikke om bare en kjole til skoleballet her. Mer om at presset på unge jenter og gutter fra 12-13 års alderen og oppover er enormt stort. Dette skyldes media, infuencere/bloggere og skjønnhetsindustrien forøvrig! Dette kommer man ikke utenom. De fleste toppblogger er, ja , godt voksne (18-25 år) men leserne deres er unge!! Og de vil være som dere! De vil ha det dere har, de vil reise slik som dere, de vil ha dyre merkeklær og kunstige pupper (som noen av dere) og de ser hva dere gjør og sier og tror at dette er veien til lykken! For de fleste unge mennesker er dette heldigvis en periode og så avtar denne dyrkelsen. Men for noen kan dette få følger som vil følge dem i mange år fremover!

    12. Anonym: Men det er ikke det jeg snakker om i innlegget her. Jeg snakker om presset de opplever med tanke på å følge trender og “regler” som visse andre unge setter og som foreldrene er med på å bygge oppunder! Dette presset med tanke på bloggere og kjendiser har også eksistert i alle år. Jeg leste blogger da jeg var yngre også, men det gikk ganske så bra allikevel. Uansett så er det en annen diskusjon og egentlig ingen diskusjon i det hele tatt fordi vi er vel alle enige om at sosiale medier er med på å øke presset, eller?

    13. DU SOM FORELDER SKAPER PRESSET BLANT UNGDOMMEN
      Dette er headingen din og da må du regne med at man svarer ut i fra det! Selvfølgelig er jo også alle enige om at foreldre må sette grenser! Presset med bloggere og kjendiser har altså ikke eksistert i alle år! Det har eskalert kraftig de siste årene også siden du var 12-13 år! Og så må man ikke tro at for det om du (og mange andre) har klart dere bra, så er ikke det noe som gjelder for alle der ute! Å jo det er en diskusjon som man burde ha igjen og igjen fordi det er så viktig!!

    14. Anonym: Det er overskriften ja, men jeg regner ikke med at folk setter seg ned og kommenterer uten å faktisk lese hele innlegget som er ganske mye lenger enn én setning. Ja overskriften er et slags sammendrag av et helt innlegg, men det får ikke frem hele poenget. Selvfølgelig gjelder det ikke for alle, ingenting gjelder for absolutt alle fordi alle er forskjellige. Jeg er virkelig ikke med på det du skriver her altså.

    15. Har lest hele innlegget. Kommenterer aldri noe uten å ha lest alt. Vi kan i allefall være enige i at vi alle har et ansvar både som forbilder og foreldre?

    16. Jeg må nesten le av hvor hårsåre enkelte er her i kommentarfeltet. Selvfølgelig er sosiale medier og alt som følger med på å skape press, dette er ikke noe nytt. En ung jente kan bli påvirket av bloggere, men det er vel som regel ikke de unge som selv kjøper kjoler til 3000 kroner? Jeg hadde ikke så god råd da jeg var 13-14, ville jeg ha noe måtte jeg som regel spørre foreldrene mine.
      Jeg kjenner meg godt igjen, det var også trender da jeg var ung. Jeg dro hjem å maste på mine foreldre om å få gjøre det og det, men heldigvis sa de strengt nei. Jeg var temmelig sint på dem da, men så sinnsykt glad jeg er for det nå! Barn og unge blir veldig formet av trender, det er nettopp derfor det er så viktig å ha en voksen som kan si nei. Hvor kjedelig er ikke en verden der alle skal kle seg helt likt? Det syns hvertfall jeg! Om vennene dine slutter å snakke til deg fordi du ikke bruker tusenlapper på en kjole – ja, da er de ikke særlig gode venner i utganspunktet. Da er de heller ikke noe å spare på! 🙂
      Dette ble en veldig lang kommentar Hehe… det var ikke meningen! Ville bare få frem poenget at voksne også har en rolle innenfor dette temaet. Det er ikke bare medias skyld, selv om jeg tror nok mange syns det er enklere å bare gi dem ansvaret. Det er tross alt dine barn, og ditt ansvar å oppdra dem til å bli gode mennesker.

    17. Nå må folk slutte å tro at de blir dømt for hva de har på seg, og hvordan de ser ut.
      Press angående pris på klær, kroppspress.. De er bare illusjoner av problemer som folk skaper for seg selv, men som egentlig ikke finnes. For let’s face it, så lenge du er en hyggelig person, så er det ikke ingen (folk generelt) som bryr seg noe særlig om hvordan du ser ut, og hvor dyre klær du har på deg.

    18. Du som tar opp dette, og da regner jeg med at du er ute etter klikk og kommentarer.
      Så da må jeg vel få lov å kommentere her på lik linje med andre.
      Dere bloggere handler dyre klær, sko og vesker, dere fikser på utseende, og lever en livsstil som ikke er av sunneste sorten.
      Ja foreldre har det største ansvaret, men dere har stor påvirkning dere også.
      Og det vet du like godt som meg.

    19. Foreldrene mine kjøpte merkeklær, bil, dyre jakker osv. UTEN at jeg sa ifra hahahha. De sa at jeg fortjener disse tingene fordi jeg jobber hardt med skole, jobb og hjelper alltid med husarbeid, matlaging osv. Jeg er også takknemlig for alle de tingene de gir meg, gir meg husly og mat og tok vare på meg i alle disse årene.
      Jeg har aldri følt meg press i å gå på merkeklær osv. bare fordi andre gjør det. Jeg liker ikke å være andre. Jeg liker å være rar og liker å være meg selv. Jeg har i tillegg aldri brukt tid til å være med falske venner. Jeg liker ikke å bli brukt. Jeg bruker heller tiden min for å være med mennesker som jeg er super glad i 😉

    20. Sara: Jeg tar opp dette fordi jeg reagerte på en artikkel og ja, selvfølgelig vil jeg ta dere skal engasjere dere! Mener du at jeg ikke lar noen kommentere? Nå forstår jeg ikke helt. Okei, nå drar du alle over en kam her. Jeg eier ikke en eneste dyr veske eller kjøper dyre klær, fikser ikke på utseendet annet enn å farge håret og fikse negler og lever en veldig sunn livsstil foruten om sjokoladen jeg stadig spiser. Alle er ikke like selv om man er blogger vet du. Ja og jeg nekter heller ikke for at vi har stor påvirkningskraft, men foreldre bidrar i stor grad til presset når de ikek setter grenser.

    21. Veldig fint innlegg, men jeg er uenig i det med ballkjole. Nettopp fordi dette er en såpass viktig del av ungdomsskolen og det skal ikke foreldre nekte ungene. Men jeg ser den at det er forskjell på en kjole til 3500 og 2000 🙂

    22. Dette var så bra skrevet Andrea! Selvfølgelig er det flere sider og faktorer rundt denne diskusjonen om press, men veldig bra skrevet om den artikkelen du tok for deg nå! Mektig imponert over deg og Sofie som tidligere paradise hotell deltagere (for vi kan ikke legge under en stol hvilket mønster man kan se på hovedandelen av deltagerne) som virker genuine, snille og intellektuelle. Det er feil å si at tidligere paradise hotell deltagere ikke er disse tingene, for det kan det godt hende de er, men dere har begge imponert meg og utfordret dømmingen min av reality stjerner

    23. Helt enig, det nytter jo ikke å si ja til alt ungene ber om! Gjett om det var mye jeg ville ha også da jeg var yngre! Greit at ikke vi hadde alle slags sosiale medier å bli påvirket av, men de5 var jammen meg nok ting å trakte etter likevel både fra kjendiser og andre. Det hjalp ikke en dritt å komme hjem til foreldrene mine og si at jeg MÅTTE få noe fordi “alle andre” hadde. Javel var svaret, da får alle andre ha det da. Det var ikke akkurat det at jeg manglet noe for å si det sånn. De var bare veldig flinke til å ikke gi etter. Og som du sier, så stopper det jo aldri! I dag er det jakken, i morgen er det sko man må ha. Neste uke er det noe annet. Hvem kan liksom holde tritt mee alt sammen? Og ja, et skoleball er kjempeviktig i den alderen men det er jo ikke sånn at en kjole til 3-5000 er noe man MÅ ha når det finnes sykt mye fint til rundt 1000. Noen må si nei, og det er foreldrenes jobb for det er nemlig de som betaler. Ikke instagram eller facebook.

    24. Selvsagt er det viktigste at kjolen er fin, men jeg tenker behovet for de hverdagslige tingene er det foreldre bør stoppe. Som dyre skolevesker, merkeklær, osv.

    25. Hvordan tenker du at du kan snakke på vegne av dette temaet, hva foreldre skal gjøre og ikke? Pedagogikken som ligger i å forme et barn kommer man ikke nær å forstå før man får barn selv.
      Nei, jeg har hverken barn eller er krenket, men jeg har nok selvinnsikt til å vite at jeg ikke skal uttale meg om “parenting” 🙂

    26. Tuva: Fordi noen ganger trenger de å få høre det fra et annet perspektiv 🙂 Det er lett å bli blind på ting i deres situasjon, men fra mitt synspunkt er det veldig lett å se at de er med på å skape presset ved å unngå grensesetting i form av å “gi etter for presset”. Som en annen leser sa så bruker mange foreldre barna sine som et statussymbol.

    27. Helt enig med deg. Der hvor jeg kommer fra (Nesbru/Nesøya) er faktisk foreldrene de som konkurrerer mot hverandre om å ha den fineste bilen, huset Osv. Og Alle har au pairer. Mange av mine venninner fra vgs fikk Audi eller Mercedes eller silikon til 18 årsdag. Helt tåpelig synes jeg. Det ironiske er at flere av de sliter med psykiske problemer og andre ting den dag idag. Så er absolutt ikke bra å gi barna sine alt. Mange foreldre lærer jo barna sine å ha dyre vaner

    28. Sååååå bra innlegg!! Folk bør lese dette og høre etter. Det presset er ikke noe bra på noen måter, og jeg syns oppriktig synd i de som oppleve dette… elsker forresten skoene dine! Hvor er de fra? 😍⭐️

    29. Jeg er helt enig her. Jeg er 17 år å jeg har inke de durestw tingene. Om jeg får det er det bare en gave ellet så sparer jeg pengene til det selv. Jeg er glad jeg ikke får det jeg peker på for jeg har det jeg trenger. En familie. Å jeg synes det er viktigst. ❤️

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg