MINE BESTE JULEMINNER FRA BARNDOMMEN

Sette ut grøt til fjøsnissen. Da jeg var liten bodde vi på gård og noe av det jeg husker aller best fra julen var å sette ut julegrøt til fjøsnissen på låven! Etter vi hadde spist (eller før, detaljene er lit uklare haha) tok mamma, pappa, lillesøster og jeg på oss ytterklærne og gikk opp til låven. Vi hadde alltid med oss en skål med grøt som vi satt rett innenfor låvedøren. Senere den kvelden eller morgenen etter gikk vi opp for å se om nissen hadde spist opp grøten, noe han alltid hadde! Jeg tror han fikk litt hjelp av nabokattene, men de må da få julegrøt de også ;-). 

Julemorgen. Herregud, jeg elsket julemorgen med Nissan og Elisabeth! Det er jul som barn for meg altså. De var så nydelige og det var en perfekt start på dagen for å få et skikkelig kick med julestemning. 

Nellikspiker i appelsin. Åh, dette pleide vi å ha på kjøkkenet. Så dro vi ut en spiker hver dag frem mot jul som en slags julekalender. Skikkelig hyggelig og det luktet så utrolig godt.

Orange with cloves
Licensed from: Ivonne Wierink / yayimages.com

Da mormor kom kjørende inn på gårdsplassen. Da var det klart for jul! Okei, dette er sikkert noe jeg innbiller meg, men jeg føler at hun kom akkurat mens vi satt og så Ronja Røverdatter sånn hvert eneste år. Antakeligvis var det bare ett år og det er det minnet jeg sitter igjen med, haha. Uansett så var det sånn “åh, nå er det faktisk jul” når mormor kom kjørende inn i den røde poloen sin. 

Nissehuset. Hvordan skal jeg forklare dette da? I jula setter vi alltid opp et slags nissehus. Åh, jeg har ingen bilder av det en gang så typisk. Uansett så er dette noe som tar meg rett tilbake til jul som barn!

Få åpne en pakke allerede på julemorgen. Dette var liksom en greie som ble veldig hyggelig! Vi fikk lov til å velge en pakke vi kunne åpne på morgenen på julaften og det ble ofte en venninnegave. Jeg tror kanskje ikke vi fikk åpne fra noen i familien siden de var der og vi skulle åpne sammen eller noe sånt. Det gikk mening i hvert fall, haha. Uansett så var det så koselig å gå ned i pysjen og finne frem en pakke under treet som vi fikk åpne mens vi så på julefilmer.

Quality Street. Er det flere som alltid har dette i julen? Vi har alltid det og derfor minner den lilla boksen med forskjellig sjokolade med om jul. Jeg gleder meg faktisk til å spise det allerede. Det er en del gode biter der altså. Jeg husker at tante også pleide å ha dette, så det ble spist en del Quality Street i løpet av juleferien.

Et hav av julegaver…som ble mindre og mindre, hehe. Da jeg var barn fikk vi så utrolig mange gaver! Vi fikk jo av all mulig slekt og familie, venner av foreldrene våre og alle venninner. Jeg husker så godt at det var et hav av gaver under juletreet som strakk seg utover stuegulvet. På kvelden måtte jeg alltid gå flere turer opp på rommet for å få med meg alle gavene. Yeii gaver!

Lese tegneserier i julekjolen. Haha, denne er kanskje litt merkelig? Vel, jeg og lillesøsteren min satt alltid i stuen og leste i jule-tegneserier mens mamma og pappa ordnet med maten på kjøkkenet. 

 

FACEBOOK HER – INSTAGRAM HER – SNAPCHAT ANDREASVEINSDOT BLOGLOVIN HER

5 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg