JEG FÅR UKEPENGER

I et forsøk på å faktisk spare litt penger, noe jeg er elendig på, har jeg funnet på en nye greie. Jeg skal teste ut det å gi meg selv ukepenger. Hvis jeg kun har summen jeg har lov til å bruke disponibelt på konto tror jeg kanskje det blir lettere å forholde seg til. Det er i hvert fall det jeg håper på! 

Det blir ikke en fast sum, men jeg setter et beløp ut ifra hva jeg skal den uken. Sånn som denne uken har jeg allerede handlet inn alt av mat jeg trenger, Sofie kjøpte med Pepsi Max for meg i Sverige og jeg skal ikke noe som må koste penger i helgen og da blir det en mindre sum. Neste uke skal jeg på to Osteopati-timer, må antakeligvis handle litt mer mat og på julebord så da må summen bli litt høyre igjen. 

Jeg tror virkelig dette kan fungere for meg! Det er fælt hvor dårlig jeg er på å spare, men jeg har ikke klart å finne en god løsning på det. Har jeg pengene på konto sløser jeg så mye. Kjøper meg en kaffe her og en kaffe der, lunsj ute, litt ekstra godt og nei, da fly pengene avgårde. Har dere forresten noen gode sparetips til meg? Del gjerne i kommentarfeltet!

 

FACEBOOK HER – INSTAGRAM HER – SNAPCHAT ANDREASVEINSDOT BLOGLOVIN HER

15 kommentarer
    1. Kan alltids sjekke om det finnes noen spare apper! Helt elendig med penger selv, men har heldigvis en mormor som er ekstremt økonomisk og som klarer å pushe meg i riktig retning for hver dag som går! Ha en super dah:)

    2. Et annet smart tips er. At du oppretter små sparing.som det heter i min bank. Hver gang jg drar kortet så sparer jg 5 kr. Har gjort så det settes inn på en egen sparekonto. Siden juni har jg spart 1230 kr. Ganske genialt. Men der ser man oxo hvor mye man drar kortet😂

    3. Hei! Jeg driver og sparer penger selv – både til leilighet og til framtidig ferie. For meg er det veldig motiverende å skrive lister over ting jeg ser fram til med akkurat det jeg sparer til. Om man ikke sparer til noe konkret så kan man skrive ned et langsiktig sparemål: typ kjøpe bolig. Når jeg skriver de listene så minner jeg meg selv på hvorfor jeg sparer og da virker det ganske dumt å kjøpe en genser til 299 kr og en kaffe til 38 kr og lunsj fra kafé. Plutselig var 500 kr borte, og “hadde ikke jeg en liste over ting som er mye bedre enn denne kaffen? Type, snart nok til flybillett til neste sommer?”..Hehe…
      I tillegg: lag budsjett for hver mnd. Regne sammen alle faste utgifter hver mnd (husleie, mobil, treningssenter, spotifyabonnement (?), studielån, strøm osv. Regne deretter sammen hvor mye kr du får inn på konto ila. mnd (legg sammen alle timer på jobb og regn ut lønnen). Da får man et bilde av hvor mye som faktisk MÅ ut og hvor mye som kommer inn. Det ble en realitetssjekk for min del, og jeg ser at jeg faktisk ikke kan ta meg råd til unødvendige ting her og der. Seriøst, hvor mange gensere fra HM og BikBok trenger jeg egentlig??
      Også: om det plutselig skulle komme mer inn på konto ila. mnd enn du hadde i budsjettet? HURRA: da kan du spare mer enn du trodde du klarte denne mnd! Hei, ferie!
      En annen ting som funker for meg er å be om kvittering på absolutt alt jeg bruker penger på. Selvom det er to bananer på Rema – be om kvitteringen. Da blir det veldig synlig at man bruker penger og hvert kjøp får en fysisk og konkret “konsekvens”, nemlig kvitteringen som er et slags bevis. Særlig når man bare bruker bankkort og kan flytte rundt på penger her og der via nettbank på mobil, så blir man litt blind. Kvitteringen fungerer for meg litt på samme måte som om jeg hadde tatt ut kontanter og sett at det bli mindre og mindre. Etterhvert begynner det å gå litt sport i det, hvorenn teit det høres ut 😀
      Etter en stund blir det vane å bruke mindre penger på unødvendige kjøp og man MÅ ikke ta med kvitteringen hver eneste gang for eksempel.
      Lykke til! (trenger det selv) 😀

    4. Hei Andrea.
      Hva med å opprette en sparekonto hvor du hver måned legger pengene du ikke trenger den måneden? Veit ikke om du skjønte helt. Men jeg har sparekonto og på 2/år har jeg spart over 50k. 🙂

    5. Lurt å si til sjefen at du vil skatte litt ekstra hver måned. Da får du plutselig igjen en del på skatten som du kan sette rett på bsu eller sparekonto. Funket for meg hvertfall. Jo mer man har, jo mer bruker man. Så når lønningen plutselig blir litt mindre hver måned så klarer man lettere å tilpasse seg de pengene som faktisk kommer inn. Lykke til med sparing 🙂

    6. Gir meg selv ukepenger også, så mye lettere å spare!
      Hmm..sparetips, ta ut kontanter i halvparten av ukepengene..det hjelper utrolig mye..for da trenger du ikke bruke kortet og bli fristet.
      -Veronica

    7. Er det ikke en sånn innstilling hvor hver gang man trekker kortet går 10 kr på sparekonto?💸💸

    8. Jeg liker litt sånn old fashion, så jeg e veldig glad i å spare penger i sparebøsse, eller, jeg bruker vinflaske!! Det funker faktisk helt sinnsykt bra, for det første så er det kun sedler som passer, det vil også si at minstesummen du kan spare er 50kr, og høyeste 1000kr. Det er også ganske stress å knuse flaska bare fordi du trener 50-100kr på godteri eller en ny topp du helt egentlig ikke trenger. Det ser også ganske pent ut, på halsen til flaska har jeg masse hårstrikk og litt armbånd så jeg får virkelig utnyttet den. Er også lett å legge merke til om den er stjelt 😉
      Måten jeg har knust flaska på er å pakke den inn i et par poser og slått på asfalt eller ståltrapp. Posene bruker jeg for å unngå masse søl. Er også viktig å være forsiktig når man plukker ut pengene.
      Dette er faktisk mitt aller beste tips, og hvor gøy er det ikke å holde 4-5000 i handa?? Det er digg ass (kan jo enkelt sette de inn i banken også)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg