“KAN DU SENDE NUDES?”

Det hender jeg åpner Snapchat-kontoen min slik at alle kan sende meg snaps. Jeg synes det er koselig å se hvem dere er, og i tillegg er dere supre til å gi meg tips og stiller så mange gode spørsmål til ukens spørsmål. Her om dagen hadde jeg det igjen, og da skjedde det noe veldig spesielt. 

Jeg åpner en snap fra en person som bruker et guttenavn etterfulgt av 02 som brukernavn. I mitt hode tenker jeg da at du er født i 2002, og i mine øyne er du da åtte år. Senere gikk det opp for meg at man faktisk er 15 år om man er født i 2002, haha. Uansett. Jeg åpnet snappen mens jeg ante fred og ingen fare. Bildet var svart mens teksten lyste opp fra skjermen. “Kan du sende nudes?”. TULLER DU MED MEG? Ja, selvfølgelig her har du et par håper du koser deg. Nei, jeg kan ikke sende deg nudes. 

For det første er du et fremmed menneske. For det andre er du under seksuell lavalder, og jeg er langt over. For det tredje er det en utrolig spesiell ting å spørre om, og for det fjerde så sender jeg ikke nudes. I en verden hvor alt bli hacket og lekket hadde jeg ikke sendt nudes til kjæresten  min en gang. Jeg har ikke akkurat et brennende ønske om at min nakne kropp skal spres på internett, så nei takk. 

Er det sånn dere holder på? Spør hverandre om nudes som om det skulle vært like naturlig å casual som å spørre noen hva de har spist til middag? Herregud, skjerp dere! Ha respekt for andres kropp, og ha respekt for egen kropp. Denne nakenbilde-trenden jeg hører rykter om blant ungdom er ikke bra. Ut i fra ryktene bytter dere nudes som vi en gang byttet Pokemon-kort. Det er bare ekkelt og respektløst. 

Så nei, jeg kommer ikke til å sende deg nudes. Som jeg sa til han som spurte så veldig lite pent: Nei, det kan jeg ikke og det er utrolig spesielt og ekkelt å spørre fremmede mennesker om noe sånt. Skjerpings! Ikke greit. 

FACEBOOK HER – INSTAGRAM HER – SNAPCHAT ANDREASVEINSDOT BLOGLOVIN HER

18 kommentarer
    1. Føler det blir litt dobbelt moralsk av deg å skrive “Nei jeg vill ikke at min nakne kropp skal bli spredd på internett” når du selv har lagt ut toppløse blider av deg selv på bloggen. Ikke misforstå skjønner godt at du ikke har et ønske om å sende nakenbilder til en 15år ung gutt.

    2. Synes ikke at mennesker skal spørre deg om “nudes”. Samtidig har du lagt ut nakenbilder på bloggen som du forhåpentligvis vet leses av underårige lesere. Du har ingen aldersgrense på bloggen din så at denne personen som åpenbart ikke vet bedre spør deg om slike bilder sjokkerer meg ikke.

    3. Jeg vet ikke helt hva jeg tenker om kommentaren din hvor du skriver at du ikke har et ønske om at din nakne kropp ikke skal spres på Internett. Dette er jo allerede blitt gjort til en viss grad, så her hadde jeg håpet på noe bedre argumenter fra deg.
      Og ja, jeg forstår veldig godt poenget til Sofie og deg angående «free the nipple»-innlegget, og støtter saken. Når det kommer til den kommentaren jeg kommenterte på, syns jeg det burde eventuelt argumenteres bedre fra din side. Nylig etter «free the nipple»-innlegget skrev du at du ikke kunne bry deg mindre om noen delte bildene dine på grunn av at de allerede var synlig via Paradise Hotel. Hva er nudes for deg? Og hvor går grensen for å vise en kropp for deg og da si «ha respekt for seg selv»? Hva vil det si å ha «respekt for seg selv» med tanke på dette innlegget ditt?

    4. Anonym: Jaha? Hvis du tenker på bildene med bar overkropp hvor jeg ellers har på meg bukse og en svær truse er ikke det noe du kan sammenligne med at intime nakenbilder hvor mitt kjønnsorgan synes skal spres.

    5. Anonym: Jeg har aldri lagt ut nakenbilder. Jeg har lagt ut bilder med bar overkropp, det er to forskjellige ting. Ingen vagina synes på de bildene og de er heller ikke i en intim setting.

    6. “Nudes” er ikke bare bilder av underlivet/kjønnsorganet som du sier, nudes er også bilder av puppene/nippel. For 15 år ung gutt kan bilde av deg i en BH feks være nudes. Folk har forskjellig betydning på det ordet men her i kommentaren min over, hvor jeg snakket om blogginnlegget ditt der du har lagt ut toppløse bilder som folk kan også mene er “nudes*.

    7. Du fortsetter med «pupper er ikke et kjønnsorgan». Vi er ikke dumme, Andrea. Og det var heller ikke det denne gutten spesifiserte når han ba deg om nudes. Svarene dine på kommentarene blir for vagt. Argumentasjonene dine på innlegget også.

    8. Etter MyStoryene dine å lese også, klarer du heller ikke å få konstruktiv kritikk. Dette blir så dårlig.

    9. Merker på måten du svarer på kommentarer angående dette temaet at du ikke egentlig alltid forstår hva folk mener. Jeg skjønner det med tanke på at en jo ikke kan vise følelser på samme måte gjennom skrift som i virkeligheten, men tror det hadde vært en fordel for deg selv å lese kommentarer uten å på forhånd ha en innstilling om at nesten alt er negativt (noe det for øyeblikket virker som du tror). Ellers er jeg enig med den ene kommentaren over her om at folk har forskjellige definisjoner av nudes. Det gjør det uansett ikke greit å spørre om å få tilsendt, men på en annen side kan det forklare litt hvorfor denne 15 åringen spurte, fordi nudes for han godt kan være et bilde med bh. Når en er 15 år så er jo det spennende nok i seg selv.
      Ellers stå på videre! Digger deg.

    10. Hvis han hadde ment at du skal sende naken overdel så hadde du sikkert sendt ,nakenbilder er ikke bare underlivet

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg