SELVFØLGELIG LØPER JEG IKKE I MØRKET

I går leste jeg en artikkel om at 70 prosent av kvinner er redde for å løpe i mørket. Vet dere hva? Jeg er en av dem. Faen heller, jeg er livredd for å i mørket. 

Hvis jeg skal være ærlig med dere så føler jeg at noen følger etter meg eller er klare til å kidnappe, rane, overfalle eller voldta meg nesten hver eneste gang jeg går på folketomme steder alene i mørket. Jeg er ordentlig redd. Som regel FaceTimer jeg med venner eller ringer pappa for å føle meg tryggere, og faktisk for at disse fiktive (?) overgrepsmennene skal se at jeg snakker med noen som vet hvor jeg er. 

Det er flere ganger jeg har ønsket å bli lenger hos venninner, ta en sen treningsøkt eller løpe meg en tur en tidlig høstkveld. Allikevel gjør jeg det ikke. Jeg drar tidligere, dropper treningsøkten og blir hjemme i stede. Hvorfor? Fordi jeg er redd. Jeg er redd for at noe eller noen kan ta seg rettigheter de ikke har overfor meg og min kropp i mørket, og det aller verste – komme unna med det fordi ingen ser dem. Jeg skulle til å si at jeg er redd for at de skal ta fra meg friheten min, men det gjør de på en måte allerede. De hindrer meg i å gjøre ting jeg vil fordi jeg er redd for hva som kan skje. 

Jeg vil ikke ha det slik, og jeg vil heller ikke at andre skal ha det slik! Allikevel er det godt å vite at vi er flere om det, samtidig som det viser hva slags holdninger som finnes rundt i dette landet. Det er en grunn til at vi er redde, og det er fordi vi leser om og ser at ting skjer. Vi er redde fordi vi har følt oss etterfulgt av biler, menn, gjenger og skygger. Vi er redde fordi vi har blitt skremt. Vi er redde fordi vi vet det er en reell sjanse for at noe kan skje. 

Jeg har løpt hjem fordi jeg har vært redd. Jeg har plutselig endret rute fordi jeg har vært redd. Jeg har droppet å gå ut fordi jeg er redd. Så… Hva skal vi gjøre med dette?

 

FACEBOOK HER – INSTAGRAM HER – SNAPCHAT ANDREASVEINSDOT BLOGLOVIN HER

11 kommentarer
    1. Og igjen enda et innlegg om oss menn og du tar alle under en og samme kam… vi alle er IKKE LIKE! Det finnes faktisk kvinner som er like syke i hodet som har overgrepet seg på gutter/menn!

    2. Jeg er liv redd for og gå ute å trene i mørket, jeg er også redd for og gå i skogen på dag tid alene… Opplever også at mannen i hus er redd for at jeg skal gå alene i skogen på dagen eller alene på kvelden pga vold som skjer rettet mot jenter. Det er slitsomt og kjenne på denne frykten og at man på en måte må legge opp turer og trening ute etter når det er lyst ute. Er ikke altid dette funker.
      Men hva vi skal gjøre med dette er vanskelig og si.

    3. kjenner meg igjen her ja! liker aldri å gå i mørket alene, går fint om jeg går med noen. du kunne jo kjøpt sånn overfallsalarm vi selger på apoteket, for å føle deg ekstra trygg 😀

    4. Jeg vet hvordan du føler det 😕 Jeg snakker alltid med kjæresten på vei hjem fra t-banen selvom det er midt på lyse dagen 😕 Sånn at vis det skjer noe så vet han i det minste at noe har skjedd og at han kanskje har en mulighet til å gjøre noe med det.. ikke akkurat fysisk komme å hjelpe men ringe politiet eller noe 😅
      BTW elsker bloggen din. 😍

    5. Skjønner ikke denne jeg. Er jente på 23 men har aldri vært redd for mørket. Har gått gjennom parker og i skogen mens det var bekmørkt flere ganger… Men vi er vel ulike 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg