TRE GODE TIPS TIL FILMKVELDEN

Nå håper jeg dere alle er godt plantet i sofakroken. Enten dere er på vors, har familiekveld eller vennesammenkomst så er det lørdag og det er alltid hyggelig! Jeg har nettopp kommet hjem, og Emilie sitter i hjørnet av sofaen og gir meg stygge blikk fordi jeg blogger hehe. Vi skal ut og handle inn, så skal vi lage oss masse digg mat og slappe av i kveld. Lørdag er en perfekt tv-kveld, og for dere som enda ikke vet hva dere vil se på har jeg kommet med tre gode filmer!

– HOW TO BE SINGLE – 

Denne er perfekt til jentekvelden! Filmen handler om en gruppe mennesker som er singel i New York. Det høres kanskje ikke så spennende ut, men herregud den er så morsom. En perfekt feel good film for alle som er single! Eller for dere med kjærester som vil se hva dere går glipp av, haha. Det er kjærlighetshistorier og drama, som alltid. Nei, denne er rett og slett bare skikkelig morsom!

-12 YEARS A SLAVE –

Denne filmen MÅ dere se. Sofie og jeg så den for noen uker siden, det var hennes første og min andre gang. Det er en utrolig sterk, rørende og viktig film som jeg virkelig anbefaler dere alle å se. Filmen er basert på en ekte historie, noe som gjør alt en million ganger sterkere. 

Filmen handler om en mørkhudet mann som heter Solomon. Handlingen er lagt til 1800-tallet hvor slaveri dessverre var en del av den amerikanske kulturen i sørstatene. Solomon ble kidnappet i New York hvor han var en fri mann, og solgt som slave. Han hadde forskjellige eiere (jeg vet, blir kvalm selv) og jobbet på plantasjer rundt om i Lousiana i hele tolv år. 

Vi får se hele reisen fra han lever som en fri mann, til han blir kidnappet og hvordan han og resten av slavene blir behandlet av sine hvite eiere. Etter å ha sett denne kommer du aldri til å klare å høre noen si ordet neger igjen. Da jeg så den for første gang kom jeg gråtende hjem til pappa og lurte på hvorfor vi mennesker var så jævlige. Jeg sutret i to dager over hvor forferdelig verden er og hvor ekle hvite mennesker var. Allikevel er jeg utrolig glad for at jeg så den fordi den er så viktig og så fin, selv om den også er helt jævlig. 

– HACHIKO – 

Denne filmen er så nydelig, men her er det bare å gjøre seg klar med et lommetørkle. Ikke at noen bruker det nå til dags, men en serviett eller Kleenex da. Den er så trist, herregud! Jeg har aldri grått så mye av en film noen gang, men den er så sinnsykt fin at jeg må se den igjen og igjen. 

Filmen handler om Hachiko, en nydelig hund og eieren hans. De to har et ekstremt sterkt bånd, og vi får bli med på deres reise helt fra eieren finner Hachiko på togstasjonen som en bortkommen valp. Han tar han med hjem, og etter hvert blir de to tidenes radarpar! Etter hvert skjer det en del ting, og vi får se hvor utrolig sterkt et bånd mellom menneske og hun kan være. Lojaliteten til Hachiko er helt utrolig, og det fineste er at alt er basert på en ekte historie! Et must see. 

 

FACEBOOK HER – INSTAGRAM HER – SNAPCHAT ANDREASVEINSDOT BLOGLOVIN HER

6 kommentarer

Siste innlegg