REGJERINGEN GIR 2 MILLIONER TIL PELSNÆRINGEN

Platinum mink in cell. fur-bearing animals
Licensed from: max51288 / yayimages.com

Nå er jeg så sint at jeg nesten ikke vet hvor jeg skal gjøre av meg. I dag ble statsbudjettet lagt frem. For å være ærlig har jeg ikke tenkt tanken på å sette meg inn i det. Jeg vet jeg burde, men jeg har faktisk ikke brydd meg. Det var helt til jeg leste en overskrift som gjorde at jeg satt kaffen i halsen, bokstavelig talt. 

Regjeringen skal gi 2 millioner kroner til den norske pelsnæringen. I en tid hvor flere og flere slutter seg om et forbud mot pels, og motegiganter som Gucci undertegner en avtale med FFA (Fur Free Alliance) som gjør at de ikke kan bruke pels i sine kommende kolleksjoner velger vår regjering og støtte denne industrien med millioner av kroner. Ja, pengene skal gå til et såkalt dyrevelferdsprogram for mink, men et slikt program hadde ikke vært nødvendig uten en næring som ødelegger dyrene! Det er denne næringen de nå støtter. 

Ikke nok med det. I tillegg ønsker regjeringen å kutte all statsstøtte til frivillige organisasjoner innenfor landbruk – og matindustrien. Det betyr at mange dyrevelferdsorganisasjoner som arbeider for dyrenes rettigheter mister støtten sin. Et eksempel på en slik organisasjon er NOAH som er en kjent og sterk organisasjon for dyrs rettigheter. Det er de som arrangerer fakkeltoget mot Pels neste lørdag. Nå er det viktigere enn noen gang at vi stiller opp mot denne næringen og viser regjeringen hvor feil denne avgjørelsen er!

Jeg er så sint og lei meg at det er like før tårene kommer. Jeg er så skuffet over regjeringen. Jeg klarer ikke si mer enn dette, og jeg håper alle som bryr seg om dyrs rettigheter bruker stemmen sin til å skrike ut hvor galt dette er!

 

FACEBOOK HER – INSTAGRAM HER – SNAPCHAT ANDREASVEINSDOT BLOGLOVIN HER

25 kommentarer
    1. Jeg syns dette er dumt av regjeringen – men jeg skal love deg at arbeiderpartiet og Senterpartiet ikke er noe bedre når det kommer til denne næringen. Jeg tror dessverre ikke det hadde blitt annerledes på dette punktet om de hadde vunnet.

    2. jeg kjenner flere som har pelsdyrfarmer og som gjør en ufattelig god jobb! De står opp 6 hver morning og legger seg ikke før 11 om kvelden fordi de må og mate dyrene, gi de rent vann, og fylle på med halm der hvor dyrene sover. De må gi de vaksiner og medisiner og de kjøper leker til dyrene for flere hundretusen kroner i året som er et av mange krav fra mattlisynnet. Disse bøndene jeg kjenner har hatt pelsdyr i flere generasjoner og vet hva de gjør og hva dyrene trenger. De har aldri fått en klage på at dyrene har det fælt og gjør en ufattelig god jobb. Men dessverre så er det sånn at det er ikke alle bønder som klarer og ta vare på dyrene sine, men dette gjelder ikke bare pelsdyr men også de som har kuer, griser, sauer og kyllinger. Men så er det sånn at det er akkurat disse dyrene som ikke har det bra som det ligger bilder av og som blir skrevet om på nettet og som gjør at flere og flere bønder blir tatt under en og samme kam og flere og flere som faktisk aldri har fått en klage på dyrene sine er de som slutter fordi det er disse som faktisk bruker penger for og følge opp alle kravene og som da går i minus og som gjør at da sitter de bøndene som ikke gjør jobben sin igjen med alle dyrene som ikke har det bra fordi de bare sitter og måker inn på penger som ikke går til dyrene.. men husk at dette ikke bare gjelder bønder. Det gjelder også vanlige husdyr som hamstre, marsvin, katter, hunder og kaniner, det er like mange av dem som sitter i bur hele dagen og som ikke får noe oppmerksomhet. Men jeg forstår så ufattelig godt hvorfor mange er i mot pelsdyroppdrett fordi det står så mye dritt på nettet men vær så snill og dra og besøk flere av de farmene rundt i landet som følger opp alle kravene på dyra sine og snakk med bøndene og sett dere mer inn i pelsdyrnæringen. Det finnes så utrolig mange gode mennesker som også driver med pelsdyr.

    3. Det er jo ikke avgjort enno da… Er bare et forslag de har komt med.. Alle må jo være enige i det, og det tviler jeg på kommer igjennom!!!

    4. Kanskje en ide å bruke en del av inntekten av bloggen på å støtte NOAHS da? Vis at du også kan offre en del av det hver måned og flere vil følge på.

    5. Det er så forferdelig på dyrenes vegne, det er så egoistisk, det er så grusomt. Jeg blir så sint, så jævlig sint. Jeg har store vanskeligheter med å forstå hvordan folk kan være så respektløse og forferdelige mennesker. Det er ikke overdrivelse engang. Jeg skal virkelig satse alt og jobbe for dyrs rettigheter og velferd i framtida, jobbe imot pelsdyroppdrett. Åh jeg blir så sint…

    6. Fysøren, jeg er så sint jeg også. Det er så urettferdig på dyrenes vegne. Så jævli urettferdig. Egoistisk er hele tanken bak pelsdyroppdrett. Fyf**** jeg er så sint

    7. Veldig bra at du tar opp dette! Har også et stort dyrehjerte 🙂
      Over til noe litt annet og litt mer overfladisk – hvor er den sennepsgule genseren din fra som du hadde på dagens snap? 🙂

    8. Tina: Unnskyld meg? For det første aner du ikke hva jeg tjener på bloggen, men jeg kan si at det er ekstremt lite og jeg regner det ikke som ordentlig inntekt en gang! I tillegg så støtter jeg allerede NOAH med et fast beløp hver måned.

    9. Jeg bare lurer siden du er så opptatt av durevelferd. Noe som er bra. Men skden du legger vipper, har du sjekket at de som legger vipper på deg faktisk ikke bruker mink hår? For det er det aller vandligste å bruke. Bare et tips:)

    10. Skjønner ikke at du ikke tjener penger på bloggen når Isabelle Eriksen gjør det.. Dere er jo på ca. samme plass på blogglisten alltid.. Er det pga. at hun har mer reklameinnlegg enn deg?? Eller er det noe jeg ikke skjønner? Andre bloggere som er lenger nede enn deg tjener jo penger på sin blogg, så skjønner liksom ikke? Er urettferdig da..:(

    11. Dette e heilt sykt idioitisk eg vett ikke kor eg ska gjør av meg!
      Har hatt lyst å skrive noe om det på facebook, men har ikke klart å finna de rette ordene. Det suns eg du fikk til, så denne dele eg! 🙂

    12. Tusen takk for at du bruker stemmen din og setter et lys på et så utrolig viktig tema! Pelsindustrien er GRUSOM og forkastelig! Dyr skal aldri måtte lide for menneskers forfengelighet! Du er så bra som tar opp dette, Andrea❤️❤️

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg