DET BESTE JEG HAR LEST

Jeg er veldig glad i å lese, og det jeg liker best er (overraskende nok ikke) romantiske noveller, biografier og bøker basert på ekte historier! Det er så spennende å lese om hendelser som har skjedd, men som blir fortalt fra et eller flere perspektiv om dere skjønner. Jeg elsket for eksempel Boktyven so handlet om en ung jente under andre verdenskrig. Den var så vakker, og jeg husker fortsatt at jeg satt og gråt i sengen på hotellrommet i Zakynthos mens Martine lo av meg fordi jeg gråt av en bok, haha. Jeg gråter veldig lett av bøker, men det er fordi jeg lever meg så inn i det. Når man leser en bok lager man seg egne bilder i hodet. Jeg ser for meg hver eneste person, hva de har på seg, hvilken hårfarge de har, hvordan stemmen deres høres ut… Da blir det veldig ekte. Det er noe av det jeg elsker med å lese!

En annen bok jeg ble helt obsessed med er To søstre som handler om de to tenåringsjentene fra Bærum som forlot familien sin i Norge for å dra til Syria, og faren som reise etter for å hente de hjem. Det er så mye informasjon om den historien samt det ekstremistiske miljøet i Norge og Oslo. Det er sånt jeg elsker! Hva fikk de til å dra? Hvordan var familien deres? Hvordan gikk de fra å være to vanlige jenter til å rømme landet og dra til et av de farligste stedene i verden for å slutte seg til en terroristorganisasjon? Gi meg svar!!! Jeg begynte på den på vei ned til Mexico og det var en av grunnen til at jeg ville sove alene til slutt. Jeg måtte lese ferdig. Dessverre kom jeg aldri så langt fordi plutselig skulle vi sjekke inn, og jeg har faktisk ikke lest den ferdig enda. Det er forferdelig, jeg må faktisk fullføre den snart. Sofie lånte den faktisk da hun var på utsiden, og jeg tror hun leste den ferdig. Hun synes i hvert fall at den var veldig spennende!

Da jeg var på ferie på Ios for et par år siden leste jeg ferdig oppfølgeren til Et helt halvt år (som også er en av de absolutt fineste bøkene jeg noensinne har lest!!! Originalen altså, ikke oppfølgeren. Den er en million ganger bedre enn filmen, og herregud så jævlig trist den er. Jeg fikk ikke puste fordi jeg gråt så mye på slutten av den boken. Det er noe av det verste, men fineste jeg har lest). Den var fin, men etter å ha lest den ferdig måtte jeg finne noe annet å lese mens jeg babet meg på solsengen i et forsøk på å bli brun. Jeg gikk inn i en liten gresk kiosk like ved stranden og tok med meg en av de få bøkene de hadde på engelsk. Det angrer jeg ikke et sekund på! Den heter Don’t let me go av Susan Lewis. Jeg tror hun er fra New Zealand, og at bokens handling er derfra. Den har så mange overraskende momenter og er en utrolig vakker historie! 

Nå ser jeg at jeg leser absolutt mest på ferie, og det er vel grunnen til at jeg ikke har lest så mye i det siste… Igjen så er jeg i syden da, og trenger noe lesestoff på solsenga. I fjor leste jeg en bok som het Indias datter. Jeg klarte virkelig ikke legge den fra meg! Det var helt sykt. Jeg holdt på å svette ihjel og dø av dehydrering, men det var ikke snakk om å lette på rumpa for å ta en dukkert eller kjøpe en flaske vann. Nei, jeg måtte lese litt til og så enda litt til. Historien er veldig gripende, og jeg anbefaler absolutt alle å lese den. Den er noen år gammel, men finn den og les den asap! Jeg tror jeg leste den ferdig på to dager eller noe sånt, og måtte stjele boka Martine hadde med seg (ja, jeg er på ferie med Martine hver gang haha). 

Nå er det en stund siden jeg har lest noen biografier, men det leste jeg mye av på barneskolen faktisk. Det er litt rart, men jeg var skikkelig hekta på biografier i syvende-klasse eller noe sånt. Jeg husker fortsatt en bok jeg leste om Walt Disney. Altså, Disney-filmer er det beste jeg vet i hele verden! Så det at jeg fant selveste Mr. Disney interessant kom ikke som et stort sjokk. Jeg må finne den boken igjen fordi den var så bra, og jeg følte at den på en måte forklarer litt av rollene i en del av filmene. Veldig spennende, særlig om du er Disney-fan sånn som meg. 

 

FACEBOOK HER – INSTAGRAM HER – SNAPCHAT ANDREASVEINSDOT BLOGLOVIN HER

10 kommentarer
    1. Basert på det du har lest og likt, som er de samme bøkene jeg har lest og likt, vil jeg anbefale deg en bokserie som heter de syv søster 🙂 FANTASTISKE bøker 🙂

    2. Så fint innlegg! Har ikke lest bøker på en evighet, men nå fikk jeg plutselig lyst til å begynne med det igjen – takk 🙂

    3. Så glad for at du lagde et sånt innlegg!! Elsker å lese😍 Har du lest “ville hester” av Jeannette Walls?? Sykt fengende og bra bok fra side en!! Anbefales på det sterkeste<3 Handler om bestemoren hennes og hennes sterke liv. Om kvinnestilling i hverdagen pluss mye mer!

    4. Interessant at du leser to søstre! Broren min gikk i klasse med hun yngste søsteren, samtidig som hun var “fadderen” min gjennom hele barneskolen. En del av tekstmeldingene som er skrevet ned i boken er faktisk fra min egen bror – uheldigvis tatt av forfatteren uten tilstrekkelig tillatelse slik jeg har forstått det.
      Uansett, det er vanskelig å fatte at noen man har hatt en slik relasjon til “plutselig” har sluttet seg til noe som er så uhyrlig fremmed fra oss.
      Men,til poenget: Ut av nysgjerrighet så lurte jeg på hvordan du oppfattet boken, hvilket blikk fikk du av søstrene? For vår del er det jo en del sider av søstrene som ikke er skildret. Hvis du i det hele tatt har tid og mulighet, så ville det vært ytterst interessant å høre i hvert fall!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg