DETTE ER MENINGEN BAK TOPPLØSBILDENE

13.09.2017 - 20:10 47 kommentarer

Journalist Ingeborg Heldal har fått med seg puppe-bloggingen og gitt det navnet "pupp for likestilling"-trenden i denne artikkelen hos KK. Ingeborg er en person jeg vet godt hvem er og har sett litt opp til, så jeg synes det er moro at hun kaster seg inn i nettopp denne debatten! Jeg er ikke helt enig men henne, og har valgt å publisere mitt svar på hennes debattinnlegg her på bloggen. 

Kjære, Ingeborg Heldal. Så gøy at du kaster deg inn i debatten, men jeg tror du har misforstått litt. Dette handler ikke om kroppspress, fordi alt i 2017 gjør faktisk ikke det. 

Du har en del gode poeng, blant annet at med henvisningen til Sigrid Hvidstens kommentar om at vi må slippe kroppen fri ved å kle på oss. Dette er jeg HELT ENIG i! Jo mer vi snakker om kroppspress jo mer kroppspress blir det, så hvorfor drar du inn dette i det som er en helt annen debatt?

Når det er sagt er Sofie og mitt innlegg ment som et humoristisk innslag i en... Ja, litt merkelig debatt/trend. Det hele var ment som et svar til de andre blogg-jentene som hadde sladdet brystene, og vi mener at om de virkelig vil vise frem at det er normalen bør de fjerne sladdingen. Menn sladder da ikke brystvortene, og når hele poenget med bildene er at «kan menn så kan vi» så må vi faktisk fjerne sensuren. Enkelt og greit, med ganske mye humor og glimt i øyet. 

Nå har denne debatten tatt av, og med det ble det naturlig å påpeke budskapet som faktisk ligger bak alt tullet. Nemlig det at et bryst er et bryst, og det bør være helt normalt. Det er verken snakk om at det skal være vanlig å løpe rundt i hovedstaden med brystene på vift, eller møte opp på arbeidsplassen uten overdel for hvilke menn gjør egentlig det? 

Alt er satt veldig på spissen, men i bunn og grunn er det veldig enkel. Det handler om at jeg kan få lov til å sole meg toppløs i parken uten å bli sett rart på. Det handler om at en mor skal få amme barnet sitt uten å bli bedt om å dekke seg, og i det store og det hele handler det om at vi må slutte å reagere hver gang vi ser en kvinnelig nippel. Sånn enkelt forklart. 

Dette er morsomt, men det er faktisk viktig.

 

FACEBOOK HER - INSTAGRAM HER - SNAPCHAT ANDREASVEINSDOT BLOGLOVIN HER

47 kommentarer

13.09.2017 kl.20:23

Det viktigste ved feminisme er vel strengt tatt ikke å sammenligne pupper med mannebryst? Pupper har en annen funksjon hos kvinner enn hos menn, som gjør det mer privat enn menns bryst! Kvinner og menns fysikk er forskjellig, slik er det bare og slik kommer det alltid til å være.

Hvis du er så engasjert i likestilling, hvorfor ikke andre måter å gjøre det på en å flashe puppene sine?

Andrea Sveinsdottir

13.09.2017 kl.20:44

Anonym: Man må starte ett sted vet du <3

13.09.2017 kl.20:42

Det skal du få mene, på samme måte at jeg som jente i tjueårene mener pupper skal tildekkes :)

Andrea Sveinsdottir

13.09.2017 kl.20:44

Anonym: Det må du gjerne mene, jeg mener ikke det samme :-)

Anonym

13.09.2017 kl.20:50

Den blir jo ikke det samme med en dame pupp og en "manboob". De som ha "manboob" kan gå naken uten at noen sier noe om det eller kaller det seksualitet med det blir det hos dame pupper. Hva skjer med verden? Før gikk vi alle nakene, vi suttet på en pupp!!

Anonym

13.09.2017 kl.20:56

Hvor kommer jakka fra? Den er så fin😍😘

Andrea Sveinsdottir

14.09.2017 kl.10:08

Anonym: Topshop <3

Hege Kristin

13.09.2017 kl.20:57

enig med deg!

13.09.2017 kl.20:57

Så dette oppstyret handler om at dere vil sole dere toppløse? Finn en strand som tilllater det da?

Synes det er litt morsomt hvordan dere, sakte med sikkert drar inn alle sammen og plutselig skal få frem andre ting enn det dere poengerte i blogginnlegget.

Til slutt: Skjønner ikke helt hva som er så humoristisk med innlegget deres? Trodde dere var seriøse?

Du må forstå at kvinnekroppen er IKKE det samme som mannekroppen.

Andrea Sveinsdottir

14.09.2017 kl.10:08

Anonym: Haha, det er jo morsomt! og har skapt debatt om et viktig tema, så jeg vil kalle dette vellykket :D

Trine

13.09.2017 kl.21:15

Hei. Jeg liker konseptet, men skjønner ikke helt om dette er noe dere virkelig står inne for?

Vil dere virkelig bryte normalen, og neste sommer gå toppløs på gata med kjæresten eller kompise? Det burde være noe dere står for på ordentlig, og ikke bare på en blogg.

Andrea Sveinsdottir

14.09.2017 kl.10:08

Trine: Handler ikke om å gå toppløs på gaten, les nederst :-)

Anine

13.09.2017 kl.21:17

Henviser til snap:

Det som er provoserende med kropp er at de misbrukes!! Nå snakker jeg ikke om deres, men alle de unge jentene som kanskje vil følge eksempelet til sine forbilder.

Ikke bruk paradise som forsvar, fordi du ville ikke fremme en politisk debatt for å være naken da.

Andrea Sveinsdottir

14.09.2017 kl.10:09

Anine: Hæ paradise som forsvar? Nå forstår jeg ikke helt hva du mener..

13.09.2017 kl.21:19

sånn enkelt forklart så er det som Martine sa: 1000 bedre måter å fremme disse poengene enn å stille seg opp på alle 4 med trutmunn du/dere må da skjønne at dere mister all troverdighet med å gjøre noe sånt eller er dere begge så blottet for selvinnsikt ?

Pr stunt kan ikke være noe annen forklaring på det for ingen er så fjerne.

Andrea Sveinsdottir

14.09.2017 kl.10:07

Anonym: Alle 4 med trutmunn? Jeg har ikke trutmunn på et eneste ;-) Ja, men dette r jo et humoristisk innslag i en morsom og litt rar debatt :D Hadde jeg skrevet dette nnlegget uten bildene hadde det fått 0 oppmerksomhet, nå ser i hvert fall folk på saken og snakker om det!

Maria

13.09.2017 kl.21:36

La meg spørre deg om dette da, tenner vi kvinner på brystet til menn? Nei. Er det noe vi ser på mens vi onanerer? Nei. MEN, kvinnebryst?? Det er noe menn tenner på og fint kan onanere til. Derfor blir pupper en veldig privat ting! Syns du det er behagelig å tenke på at det mest sannsynlig sitter en hau med gamle griser å runker til puppebildene deres? Det er dette som er forskjellen og grunnen til at kvinner med vett i hodet ikke legger ut slike bilder.

Andrea Sveinsdottir

14.09.2017 kl.10:09

Maria: Jeg synes mannebryst er sexy jeg :-)

13.09.2017 kl.22:45

Hvorfor er det så viktig at det å vise nippelen og brystene skal være så naturlig? En kvinenkropp og en mannekropp kan ikke sammenliknes på noen som helst måte - og de SKAL heller ikke sammenliknes, for det er to helt forskjellig kjønn. Det som derimot skal sammenlignes er personlighetene til disse kjønnene, og da er vi inne på likestilling som dere står så fast på. At kvinner like mye skal få være i arbeid som menn, og at kvinner har sin stemme like mye som menn. Men å begynne og jobbe hardt for at en nippel skal være fri, ser jeg faktisk ikke helt mening i. For vi må akseptere at en kvinne kropp er annerledes enn menn, og at bryster er noe seksuelt som de fleste gjerne ønsker å dekke til. Ønsker man ikke det, så får man heller tåle de blikkene da. Er det så farlig? Er det virkelig SÅ viktig? For i bunn og grunn er det ingen som har lyst til å gå rundt naken på karl johan eller på jobben uansett? Det er kanskje på stranda man ikke ønsker noen blikk, eller når man ammer som du skriver. Men da får man heller ta til seg de blikkene. Jeg er 20 år selv, og vil gjerne ha noe privat med kjærsten min f.eks, og jeg syns ikke dette handler om likestilling i det hele tatt. OM jeg vil vise nippelen min, så gjør jeg det. Men jeg gidder ikke kjempe en kamp for at det skal være naturlig, for det kan jeg love dere - den kampen vil dere aldri vinne, for det ER unaturlig, og bryster ER seksuelt, og det må dere bare akseptere. Og hvis dere vil vise pupper, så vis pupper. Men ikke dra inn likestilling og alt det, det blir faktisk bare alt for dumt, og en kamp som dere uansett aldri vil vinne. Skjønner ikke at dere orker å bruke energi på det engang, er så sinnsykt mange andre viktigere ting dere kunne frontet, men neida - dere fronter at nippel skal være naturlig å vise, og at vi jenter må få lov til det vi og. Gud, ta for dere noe viktigere temaer, og bruk bloggen deres til det. Vær så snill.

13.09.2017 kl.22:55

I denne situasjonen er jeg enig i Isabell og Martine! Jeg mener dette er helt feil måte å gjøre det på. Greit at du må starte en plass men jeg mener at en blogg ikke er riktig plass å gjøre det på. Du sier også at det ikke er laget et slikt innlegg for å få clickbite, men det er det jo! Om du ville kjempet for likestilling og ikke tenkt noe på hvor mange som klikker seg inn på bloggen din hadde du bare skrevet et innlegg om likestilling, ikke masse bilder av puppene dine!

Andrea Sveinsdottir

14.09.2017 kl.10:10

Anonym: Kjære deg, clickbait er når overskriften ikke har sammenheng med innlegget. Dette har ingenting med clickbait å gjøtr :-) Hadde jeg skrevet et innlegg om likestilling hadde ingen brydd seg, dessverre.

Anette

13.09.2017 kl.23:11

Men er det noen som har sagt at pupp ikke er pupp? jeg skjønner ikke helt budskapet. Beklager. Dere ser fantastisk ut. Fine pupper :) Kropp er fint. Men hva er poenget?

Du skriver at det handler om å få fram et poeng om at pupp er pupp. Ja, ingen som har sagt noe annet enn det. Vagina er vagina og penis er penis. Det er jo det mest NATURLIGE i verden, men det vil jo ikke si at jeg går ut med rasket med vaginaen på luft. Selv om det er en naturlig del av kroppen.

Det er jo kun min mening.

Andrea Sveinsdottir

14.09.2017 kl.10:11

Anette: Ja, og menn kan vise pupp og vi ser mannebryst hele tiden så hvorfor reagerer man så sterk når man ser et kvinnebryst i samme setting?

13.09.2017 kl.23:12

Jeg har ar valgt å ikke ha noe formening for kropp er kropp og vi lever i en rar verden.

Før eva og Adam tok eple fra det treet de ikke skulle spise så var de nakne forand hverandre uten at det var skam (kristen)

Men en ting er jeg enig i. Å amme syns jeg man kan gjøre hvor man vil. Må man mate bebyen sin så må man mate den.

13.09.2017 kl.23:27

Haha jeg skjønner enda ikke hvordan dere mener dere kjemper for likestilling ved å vise nippel

Astrid

14.09.2017 kl.00:13

Spm til smprunde!!!!

- hva syns du om det negative Morten sier om deg på videoene sammen med Sofie?

- hva syns du om at Morten ikke bidrar med leie etter som han er så mye hos dere?

- syns du menn bør være med å bestemme abort? Likestilling :)

- hva syns du om paradifilmen som ligger av årets paradise deltakere på nettet?

- hva syns du om sangen wake up alone?

Håper alt går bra med deg, du er smil:)

Andrea Sveinsdottir

14.09.2017 kl.10:06

Astrid: Takk, tar det med i ukens spørsmål :D

Victoria Larsen

14.09.2017 kl.00:38

Jeg syntes det er så vanvittig bra det du og Sofie gjorde! Jeg fikk et helt annet syn på det, at det faktisk er helt greit å vise puppene til enhver tid. Hvorfor føler vi at vi må dekke til hele tiden, fordi vi er jenter? Det er jo helt tåpelig! Kropp er jo det mest vanlige av alt, derfor får jeg så stor respekt at dere la ut slike innlegg. Out of words, men du er flott og helt rå! :-D

Andrea Sveinsdottir

14.09.2017 kl.10:06

Victoria Larsen: Tusen takk :D

Anne

14.09.2017 kl.01:39

Forestill deg at jentene går ut toppløs i stranda. Det er en annen jente som ikke føler seg komfortabel om å gjøre det samme, men gjør det alikevell fordi alle gjør det.

Det er det journalisten mener med kropp press. Norge er allerede en av verdens beste likestilt land. Det er mange andre land som er langt fra likestilling, og jeg synes vi burde fokusere mer på andre ting som er viktigere enn å flashe pupper. Min mening.

Andrea Sveinsdottir

14.09.2017 kl.10:06

Anne: Det samme gjelder jo menn og bein og armer? Folk har komplekser for det også.

erick

14.09.2017 kl.01:41

Hva synes du om at Sandra hengte ut Lekka i prenum i forrige sesong?

Andrea Sveinsdottir

14.09.2017 kl.10:05

erick: Jeg så ikke den sesongen, så ingen formening :-)

Mari

14.09.2017 kl.11:12

Er vell ingen som går helt toppløse hjemme 24/7?

Normalt å ivertfall ha på seg en bh

Andrea Sveinsdottir

14.09.2017 kl.21:10

Mari: Nei, og det sier vel ingen at noen gjør heller?

Rakel

14.09.2017 kl.13:25

Synes du svarer godt for deg i dette innlegget, Andrea! Hadde det vært la oss si Sophie Elise som la ut disse bildene hadde pipa fått en annen lyd. Som feks når hun flashet pupp på Vixen, DA ble det applaudert og sett på som en del av likestillingskampen! Men mammatilmichelle og tidligere paradise-deltagere har ikke samme "status" i bloggverdenen og det gjør dere til lette bytter. Men her synes jeg at Ingeborg Heldal og Sophie Elise for det sags skyld (som også har skrevet et innlegg) burde ta et steg tilbake og se på the bigger picture, i stedet for å skynde seg å minne dere på janteloven.

Andrea Sveinsdottir

14.09.2017 kl.21:06

Rakel: Tusen takk, Rakel jeg setter pris på at du ser dette :D Ja, Nettopp!

M

14.09.2017 kl.14:48

Gud folkens, ta dere en smultring å få ned hormonene deres! PUPP ER PUPP, ingen forskjell på manne nippel eller dame nippel, utenom funksjon! La da disse flotte damene være stolte av puppene sine! Noe dem burde! Blir så oppgitt av slike mennesker som skal gjøre ALT i dem makt for å pirke på alt! Ta heller av genseren og pirk på deres egen nippel da for svarte! 🤓 Pupp er best, elsker pupp, i alle former og farger! Store og små! Nippler 💋💋 #Likestilling

Andrea Sveinsdottir

14.09.2017 kl.21:05

M: HAHA, elsker denne!! <3

Anette

14.09.2017 kl.18:36

Man står jo fritt til å gjøre hva man vil. Løp nagen nedover Karl Johan om du vil.

Så det du mener er at et kvinnepupp og et mannebryst er det samme? Er disse to likestilt? Eller er det faktisk slik at et pupp er mer seksualiserende enn et mannebryst selv om vi kan syns en brystkasse er sexy.

Jeg er all for forskjellige meninger. Folk må for min del spille inn en pornofilm om det er det de vil, uten at jeg har noe fasit på hva som er rett og galt, men jeg tror selv du, er enig om at når man i så lang tid i det siste har kjempet for at unge jenter og gutter må være forsiktig med hva de legger ut på nettet. Er dette et lite skritt tilbake? Eller tar jeg feil?

For jeg skjønner fortsatt ikke helt budskapet. Om budskapet er gutter kan gjøre det-derfor kan vi også det, men man kan jo gå ut med penisen eller vaginaen hengende ut også. Hvorfor ikke gjøre det.

Andrea Sveinsdottir

14.09.2017 kl.21:03

Anette: Ingen planer om å løpe naken Karl Johan, det er blotting :-) Synes det er litt drøyt å dra inn pornofilm her, og bare det at du nevner nakenhet viser at du ikke forstår budskapet, noe du selv sier. Man kan faktisk ikke gå med penis eller vagina ute fordi det er kjønnsorgan. En nippel er en nippel, og hvorfor blir det så mye oppstyr hver gang en kvinne viser frem sin? Som jeg har svart på flere kommentarer her så var dette ment som et morsomt innslag i en litt rar debatt, men det er en mening bak og det handler ikke om å vandre rundt toppløs (det gjør heller ikke mange menn), men at vi kan få sole oss toppløse og amme barna våre uten å bli bedt om å dekke oss til!

Jasmin

14.09.2017 kl.21:26

Wow. Dette var pinlig

Andrea Sveinsdottir

14.09.2017 kl.21:27

Jasmin: Then walk away and close you'r eyes <3

14.09.2017 kl.22:07

Og you'r betyr? Skal du svare frekt på engelsk så lær deg engelsk!

Andrea Sveinsdottir

14.09.2017 kl.22:09

Anonym: Hahaha herregud det så jeg ikke før nå. Yes I'm sorry I will use Google translate the next time <3

Anette

14.09.2017 kl.22:50

Andrea, ikke misforstå. Jeg er helt klart FOR at man skal kunne amme hvor fader man vil eller sole seg toppløs. Jeg gjør det selv på stranden uten å føle på noen skam.

Jeg dro inn pornofilm for å sette et poeng om at man kan gjøre hva man vil. Det er ingen som stopper deg fra å legge ut hvilket som helst bilde du vil legge ut, på samme måte som at folk kan gjøre akkurat hva de vil for min del uten å bli dømt for det. Så lenge det er lovlig vel og merke.

Men jeg stusset litt på hva budskapet er, for om man vil det eller ikke så er anatomien til gutter og jenter forskjellig (takk gud for det) og kommer heller aldri til å bli lik eller likestilt, for det kan ikke bli likestilt når noe er så forskjellig.

Jeg håper aldri pupper slutter å være sexy og at folk kan tenne seksuelt på de. Det hadde vært kjedelig om det ikke var det. Og for Sofie som har tatt silikon så betyr det jo bare at det betyr litt å ha "store" puppe og føle seg mer feminin og mindre usikker. Ikke det at det er din debatt og ta.

Håper du fortsetter og kjemper for soling toppløs og amming på offentlige plasser når denne debatten er lagt død. For det er viktige saker!

Andrea Sveinsdottir

14.09.2017 kl.23:03

Anette: Nå forstod jeg bedre hva du mente :-) Beklager!

Innlegget er satt veldig på spissen og er laget med mye humor. Som jeg sier nederst er poenget nettopp det du ønsker jeg skal fortsette å kjempe for!

Skriv en ny kommentar

hits