NOEN ENKLE RÅD TIL BLIVENDE STUDENTER

Det å begynne å studere innebærer så utrolig mye mer enn bare selve studiet. Ja, du har valgt en vei mot fremtiden. Du begynner på en utdanning som forhåpentligvis skal hjelpe deg på vei til drømmejobben en dag. I løpet av denne tiden kommer du til å lære utrolig mye! Du vil lære morsomme ting innenfor pensum, du vil lære mye kjedelig som du tenker at du aldri kommer til å få bruk for og du vil antakeligvis lære mye om deg selv. 

Det første jeg vil si til dere, som kanskje er litt for sent for noen (beklager det). Vær så snill, for din egen del, ikke begynn å studere bare for å gjøre det. Ikke begynn å studer fordi du føler deg presset av foreldre, venner eller samfunnet. Gjør det du føler er rett. Det er ikke nødvendig å bruke masse tid og penger på et studie du ikke trives på og som du ikke kommer til å bruke i fremtiden (selv om man som regel kan få bruk for det meste i en eller annen sammenheng). Når det er sagt er det ikke noe galt i å starte på et studie du tror er rett for så å finne ut at det ikke er hva du ønsker. Det er ingen skam å snu, noen gang!

Husk på at studietiden er en veldig sosial tid, og mitt aller beste tips til deg er å sosialisere deg så mye som mulig i begynnelsen. Da jeg startet på mitt aller første studie var jeg med på lite i fadderuken, og tok ikke initiativ til kontakt med særlig mange av mine medstudenter. Da de jeg hadde blitt kjent med droppet ut satt jeg igjen alene, og fordi jeg ikke hadde lagt en innsats i å bli kjent med noen av de andre satt jeg der alene. På denne tiden var jeg veldig sjenert, og jeg følte meg utrolig utilpass i det som virket å være en sammensetning av flere grupper. Jeg tenkte at det ikke spilte noen rolle om jeg ikke ble kjent med de jeg skulle ha forelesninger med fordi nesten alle vennene mine bodde i Oslo uansett. Det angrer jeg på den dag i dag, og selv om studiet ikke var rett for meg i utgangspunktet spilte det at jeg ikke hadde noen venner på studiet inn da jeg valgte å slutte. 

Da jeg startet på studiet jeg alltid har villet begynne på, nemlig journalistikk hadde jeg lært litt av mine feil. Jeg ble med på mer i fadderuken og følte at kontakten med de fleste i klassen var god, og det gjorde at jeg trivdes veldig mye bedre. Det var sosialt, og det skal studietiden være. Ta i mot mitt tips, og bli med selv om du egentlig ikke vil eller tør. Det betyr ikke at du trenger å drikke alkohol, men bli med og hold ut selv om resten av gjengen tror de fortsatt er i Magaluf. Det vil være verdt det til slutt. 

Bruk tid på studiet ditt. Engasjer deg. Ta på deg verv. Dra på forelesningene. Bruk kollokviegruppen din for det den er verdt, dere lærer mye av hverandre. Ha det gøy, og kos deg! Dette er første steg på veien til drømmejobben din ❤

 

FACEBOOK HER – INSTAGRAM HER – SNAPCHAT ANDREASVEINSDOT BLOGLOVIN HER

12 kommentarer

Siste innlegg