ER DET IKKE PÅ TIDE AT VI SER MENNESKET?

Jeg reagerte som andre sterkt da jeg leste om hetsen Sophie Elise og motspilleren hennes fikk i kommentarfeltet under YouTube videoen deres. Jeg registrerte alt som skjedde i etterkant. Jeg leste avisartiklene, blogginnleggene, kommentarene og poster på sosiale medier. Er dette virkelig? Skjer dette på ordentlig? For å være helt ærlig kunne jeg ikke forstå det. Jeg var sjokkert, og jeg var sint. Allikevel tok det flere dager før jeg valgte å uttale meg om saken. Jeg fikk melding av en venn som synes jeg burde skrive om saken. “Nå er det så lenge siden, det blir rart å plutselig skrive noe nå”. Det var min første respons. Så fikk jeg tenkt meg litt om… Nei, det er ikke rart å skrive om dette nå. Det er aldri for sent å stå opp for det man tror på, si det man mener og motsette seg hets, diskriminering, rasisme og nazisme. Det er aldri for sent å bruke stemmen sin!

Jeg er naiv. Det er det første jeg skal innrømme. Jeg trodde ikke det å publisere en video av en mørkhudet mann og en hvit kvinne ville skape sterke, negative reaksjoner. For å være helt ærlig tenkte jeg ikke over dette. Jeg så musikkvideoen og tenkte, for en kul video. Er det jeg som lukker øynene til vanlig og ikke ser hva som foregår i landet vårt? I så fall må jeg få åpnet de med en eneste gang. Jeg skal aldri lukke øynene for virkeligheten. Aldri. Det foregår rasisme i forskjellig grad hver eneste dag, hele tiden. Skulende blikk sendes fra den eldre damen med pelskåpe og perlekjedet mot den mørkhudede moren og hennes to barn i butikken. “Sånne som dem”. “Hvor er du egentlig fra?” “De hører ikke hjemme her.” 

Skjermdump YouTube

Jeg har vært så priviligert at jeg aldri har måttet beskytte eller forsvare min identitet og min hudfarge, og det gjør vondt å se at mennesker rundt meg stadig må gjøre nettopp det. Er det ikke på tide at vi ser mennesket? Dere lar farge på huden avgjøre hva dere mener om en person. Det er jo bare helt latterlig! Hvilken rolle spiller det? Hvilken rolle spiller det hvilken farge man har på hud, øyne eller hår? Vi er fortsatt mennesker alle sammen, og vi er alle like mye verdt. Jeg blir så lei meg, og det verker i hjertet mitt når jeg innser hvor vanlig dette er og hvor stort hatet er. Jeg blir lei meg på vegne av alle som må stå strake i ryggen og tåle dette hver eneste dag bare fordi de ser ut som de gjør. Jeg er lei meg på grunn av hatet. Jeg er lei meg fordi dere er så sinte og lar det gå utover andre. Hva er det med den mørke hudfargen som gjør deg så sint? Hva gjør at du blir så blendet av hat at du ikke klarer å se kunsten og kjærligheten i videoen?

YouTube og Vevo valgte å stenge kommentarfeltet på YouTube fordi det som står skrevet ikke er forsvarlig. Da er det snakk om ganske grove kommentarer. Det at slike tiltak må settes i gang viser hvor stort dette problemet er, og det får meg til å tenke. Tenk at en nynazistisk gruppe fikk demonstrere og gå marsj i en norsk by for bare noen dager siden. Tenk at de var så mange. Tenk at dette er de samme menneskene som hater motspilleren til Sophie Elise fordi han er mørkhudet, og de samme som hater henne fordi hun spiller forelsket i han. Tenk at dette skjer i 2017.

Skjermdump Youtube

Nå må vi virkelig ta oss sammen, bruke stemmen vår, bruke fornuften vår og stå imot alt dette hatet! Vi kan ikke la dette skli forbi, og derfor er jeg utrolig glad for å se at mediene skriver om dette. De skriver ikke en sak, men to saker og tre saker. De følger opp, fordi vi skal ikke la dette bli en vanlig ting. Når slike kommentarer dessverre publiseres skal vi i hvert fall skape en helvetes motreaksjon, og det er akkurat de vi gjør nå. 

13 kommentarer

Siste innlegg