I GÅR FIKK JEG ET ANFALL I OFFENTLIGHETEN

I går opplevde jeg noe veldig ubehagelig. Denne gangen var det min egen skyld, ingen fulgte etter meg hjem i mørket. Marte og jeg var skikkelig gira på en frisk smoothie og gikk inn på Byporten for å skaffe oss nettopp dette. Jeg merket at jeg begynte å bli svimmel i det vi gikk inn på det lille, trange senteret. Vi fortsatte å gå innover, tok plass i køen til Smoothie Xchange og plutselig begynte jeg å svette. Altså, jeg svettet på steder jeg ikke visste man kunne svette og jeg slet med å puste. Jeg prøvde å ikke vise noe av dette, og det eneste jeg ville gjøre var å løpe ut for å få luft. Vi stod litt unna resten av køen mens vi ventet på smoothien, men det hjalp ikke.

Det var som om jeg fikk et lite panikkanfall, jeg følte meg fanget og beglodd. To unge jenter i begynnelsen av køen stod med telefonene rettet mot meg og hvisket til hverandre, før de kikket på meg og så på telefonen sin. Vanligvis bryr det meg ikke så mye, men sammen med resten ble det mye. Jeg ble stående med en ekkel følelse av at alle stirret på meg, selv om de aller fleste var opptatt med egne ting. Det var bare skikkelig ekkelt, og det var ikke før jeg hadde tilbragt litt tid utendørs og kommet meg unna folk at jeg endelig ble meg selv igjen. 


Det endte jo bra, blid og fornøyd med smoothien min hehe. 

 

FACEBOOK HER – INSTAGRAM HER – SNAPCHAT ANDREASVEINSDOT BLOGLOVIN HER

6 kommentarer
    1. Hei andrea 🙂 digger å lese bloggen din, du er så åpen og ærlig. Det du beskriver er et mildt angstanfall. Til neste gang kan du ha druesukkertabletter i veska, og ta to stk hvis du kjenner noe lignende. Da går anfallet over på få minutter, da de som regel skyldes lavt blodsukker (og histaminoverdose). Brustabletter c vitamin fjerner histamin. Jeg har ikke hat et eneste “anfall” etter å blitt obs på tidlige tegn og inntak av druesukker når de nærmer seg. 🙂 for du må virkelig ikke begynne med angstdempende medisin, det gjør alt myyye verre, tro meg. Stå på søta<3 gleder meg til å lese om datingen din:))

    2. Hei, Andrea!
      Uff, det hørtes ut som en veldig ubehagelig opplevelse. Kan tenke meg at det blir ekstra ubekvemt når du er en litt kjent person, og føler deg beglodd av fremmede mens du har et slikt anfall.
      Jeg vet ikke om dette er første gangen du får et slikt anfall, eller om det har skjedd flere ganger. Om det gjentar seg hyppig, kan det være verdt å ta kontakt med fastlegen for å få noen råd og eventuelt en henvisning til noen som kan hjelpe deg med å mestre panikkanfallene. Panikkangst er ikke farlig, men det kan være plagsomt og kan heldigvis i mange tilfeller være enkelt å bli kvitt – med litt hjelp. Jeg anbefaler IKKE å ta druesukkertabletter. For det første er det bare en “quick fix”, som på ingen måter fjerner det egentlige problemet. I tillegg gjør disse tablettene at blodsukkeret øker svært raskt og det kan gi deg høy puls – hvilket kan gjøre det vanskelig å puste rolig og “roe” seg ned når panikken har tatt et godt grep. Prøv heller med avspenningsteknikker, puste med magen og drikk vann. Lavt blodsukker kan helt riktig være en faktor, men da er det et ordentlig måltid som gjelder. Unngå for all del ting som gir deg hjertebank (mye sukker, koffein) når du har et anfall.
      Jeg vil til slutt fraråde deg å ta imot medisinske råd og spekulasjoner fra lesere, snakk heller med helsepersonell 🙂
      Håper dette hjalp litt, vi er mange i samme situasjon som deg – ta vare på deg selv <3
      Klem fra en som begynner på medisinstudiet 🙂

    3. Nå synes jeg “medisinstudenten” kan være ørlite ydmyk. I motsetning til vanlig angst er panikkanfall REN kjemi, og ikke noe som kommer av “ubearbeide følelser” osv. Det kan skje alle og det er egentlig ikke et tegn på psykiske vansker. Hadde jeg vært deg Andrea hadde jeg ikke fokusert så mye på dette, sånt skjer, og kommer det igjen er det alltid lurt å puste og komme seg i frisk luft (da det fjerner histamin), og spise noe. Tipper det var lenge siden mat og en stressende dag dette skjedde på. Med jevt inntak av mat skjer ikke dette igjen:):) og for guds skyld ikke hør på “medisinstudenter” som tror de kan alt allerede før studiet:p hehe
      Poenget med akkurat druesukkertabletter er at de er kjempesmå og du kan ha de med overalt. Så slipper du å bli redd for å få dette igjen, når du har med “løsningen” i veska:)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg