KJÆRE TEAM JODEL

Kjære Jodel og PR-ansvarlig Barbora Galandakova. I en sak fra Dagbladet svarer dere på kritikken fra blant annet Sofie og meg mot Jodel. Dere sier at dere vil gjøre appen bedre, fjerne kjendis-hets og og mobbing. Dere skryter av dedikerte moderatorer som stepper inn raskt for å forhindre seriøse problemer. Hvor er disse moderatorene når det skrives stygt om andres utseendet, holdninger, bilder, kjærester og personlighet hver enste dag? Hvor er moderatoren som skal fjerne ryktet om at mannen til en navngitt dame mishandler henne? Hvor var disse moderatorene da årets Paradise-sesong gikk på tv, og flere av oss opplevde å bli hetset både stygt og hardt i flere timer under og etter hver episode? Dere sier at de er der og skryter av hvor flinke de er, men hvor er de egentlig?

Hvis vi ser på alt som slipper gjennom modereringen vil jeg påstå at de gjør en ekstremt dårlig jobb. De gjør faktisk en så dårlig jobb at de og dere kan være med på å ødelegge noens dag, uke, måned eller i verste fall liv. Skaden av å bli hengt ut på internett kan være ganske stor, og om du er den som blir hengt ut som mishandler kan det få store konsekvenser for deg som person. Forstår dere ikke dette eller velger dere å lukke øynene? 

I den nevnte saken med Dagbladet er det deres pressekontakt Barbora Galandakova som svarer på deres vegne. Hun gjør ikke en særlig god jobb. Denne uttalselsen forvirrer meg veldig. Jeg forstår ikke om dere er naive eller ser bort fordi dere ikke vil innse hva som foregår på appen deres.

“Hun legger til at Jodel skulle ønske at en eller flere bloggere kontaktet dem, slik at tjenesten kan få et klarere bilde av hva de har opplevd. Ikke minst ønsker Galandakova å finne en løsning på hvordan hetsing kan hindres i framtida.”

Dere trenger ikke en mail fra oss for å få et klarere bilde av hva som foregår inne på appen. Det er bare å ta en liten titt inne på diverse gossip-sider og Paradise Hotel om du befinner deg i nærheten av Oslo, og sikkert andre steder også. Det er jodel på jodel med hets og mobbing, og det følges gjerne opp av titalls med kommentarer. Det er ikke nødvendig å sende deg en mail for å utdypende forklare hva vi har opplevd, du kan bare logge deg inn og se selv som alle andre. Dette understreker problemet – dere har ikke kontroll. Dere klarer ikke å ta hånd om en slik app, og det kommer helt tydelig frem etter å ha tilbragt så lite som to minutter på en av de nevnte gossip-sidene. Når skal dere forstå alvoret og når skal dere ta tak?

Det at du vil finne en løsning på hvordan hetsing kan hindres er veldig bra, men da må dere sette i gang tiltak og det med en eneste gang. Hva med at man må registrere bruker med utfyllende informasjon om seg selv, som faktisk må bekreftes slik at det blir lettere å anmelde og utestenge. Alle jodler burde sendes til godkjenning og her bør dere kurse eventuelle moderatorer slik at de forstår hva som er greit og ikke greit å publisere. Jeg vet at det var moderering under den episoden av Paradise hvor Jodel-hetsingen av meg tok helt av. Hvordan vet jeg dette? Fordi en bekjent av meg er moderator. Jeg vet med sikkerhet at hun fjernet mye stygt, men allikevel var Jodel full av hets. Enten er terskelen for hva som er lov å publisere for lav eller så har moderatorene for stor frihet. Jeg vet ikke, men det fungerer virkelig ikke og det er deres oppgave å gjøre noe med dette. 

Kanskje det er på tide å innse at dette har gått for langt og at det er på tide å legge ned Jodel i Norge. Det er synd, fordi ideen bak den er kjempebra og morsom, men dere har mistet kontrollen og det går utover alle som blir skrevet om. Det gjelder ikke bare offentlige personer, men også privatpersoner som saken i Levanger hvor Jodel faktisk ble stengt. Jeg kan ikke gjenta dette nok – det er på tide å forstå alvoret og ta tak med en eneste gang. Vi har fått nok av unnskyldinger og ansvarsfraskrivelse. Dette er ikke godt nok.

11 kommentarer
    1. Jeg er så enig i det du skriver! Hvor blir det av de som skal gjøre jodel til et bedre sted? Selv har ikke engang jodel lastet ned på mobilen.
      Jeg vil at du skal vite at du gjør en veldig bra jobb med bloggen din. Du er en veldig pen og smart jente, Andrea! Det er så bra at vi har en som deg her inne på blogg.no. En som kan blogge om at selvom man har vært på tv, så kan man fortsatt velge å sitte hjemme en fredag kveld og kose seg med en film. At ikke det er sånn at man MÅ være ute på byen, fordi man har blitt kjent. Jeg digger deg<3

    2. Det er så bra at du tar opp dette! Jeg har sett flere som har blitt hetset stygt, spesielt en 15 år gammel jente som ble gravid og tok abort, eller som en jente som ble voldtatt. Jeg er helt enig, de har ikke kontroll! De må steppe inn, og ja, faktisk slette Jodel i Norge, eller så må de faktisk gjøre noe. Jeg har selv blitt mobbet på Jodel, og det er virkelig ikke gøy. Takk for at du tar opp dette på en ordentlig måte, jeg ser veldig opp til deg!<3

    3. Jodeler er noe jeg ikke er på ,pga det snakkes så mye dritt om alle der inne, Jeg liker ikke at noen snakker dritt om folk, og dette stedet er et av de verste synes jeg.
      Du er en fanstastisk jente Andrea,ikke glem det, de som skriver slikt har tydeligvis et kjedelig liv selv

    4. Hvorfor tak du ikke direkte kontakt med pressekontakt Barbora Galandakova som hun har oppfordret. Åpne en dialog, belyse hverandre og finne løsning. Men istedet skriver du om hvor dårlig jobb hun gjør på bloggen din. Det er ikke hun som har skrevet om deg på jodel, slutt å heng ut folk! Ihvertfall når du ikke forsøker å ha en dialog med henne.

    5. Anonym: For det første vet ikke du om jeg har sendt vedkommende mail eller ikke. Jeg svarer henne i et slags åpent brev, og problemet ligger ikke hovedsakelig hos henne, men hos Jodel som hun representerer. Det er ikke hun som har skrevet om meg på Jodel, men med hennes uttalelser virker det ikke som om Jodel forstår alvoret. Hun har heller ikke tatt kontakt med meg som en av bloggerne. Hadde hun gjort det hadde jeg selvfølgelig svart.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg