SELVFØLGELIG SKAL DU DUMPE KATTEN DIN FOR Å FERIERE

“Sommeren er høysesong for dumping av dyr”. Jeg går inn på en artikkel via Facebook og det første som møter meg er den setningen. At sommeren er høysesong for dumping av dyr. Virkelig? Jeg mener at du må være hjerteløs for å klare å dumpe et dyr. Du vet at de har følelser? At de knytter seg til deg som eier? At de blir glad i deg? De stoler på deg, fordi du er alt de har og du er deres trygget i hverdagen. Det er deg de kommer til for kos og mat. Du er deres hjem.

Allikevel velger noen å rett og slett sette fra seg dyrene sine i grøftekanter, på campingplasser, utenfor hytter og gudene vet hvor. Hvorfor? Fordi dere ikke har tid til å passe på katten deres i sommerferien? Nei, selvfølgelig ikke dere skal jo til Spania for å sole dere og drikke sangaria mens hjemløse katter flyr rundt bordene på desperat leting etter mat – akkurat som din katt nå gjør hjemme i Norge fordi du forlot den. 

Jeg blir så sint at tårene presser på når jeg leser og ser ting som dette. Hvordan har du hjerte til å forlate en hjelpesløs liten kattunge eller en voksen katt som har vært i familien din over flere år fordi du skal på ferie og kose deg? Har du hørt om å få kattepass? En katt klarer seg som regel ganske godt selv så lenge den får mat og litt kos. Det finnes også kattepensjonat som kan ta vare på katten din for deg når du er ute og koser deg på ferie. Det du i hvert fall ikke skal gjøre er å ta den med halvveis for så å forlate den i skogkanten på vei til flyplassen, eller å sette den igjen på campingplassen når du drar for sommeren fordi “nå er du lei av den” og “det var mer jobb enn hva du så for deg”. Jeg pleide å bære rundt på den stakkars katten vår i en time for å si ha det hvis vi skulle på ferie da jeg var liten. Dette til tross for at jeg visste at den fikk både mat, stell og kjærlighet. Det er nemlig veldig mange som er villige til å se etter dyret ditt om det trengs. Tenk på nabojenta som pleier å kose med den om den kommer inn i hagen deres, eller venninnen din som alltid blir glad for å se katten komme tuslende mot bilen i det hun parkerer for å komme på besøk til deg. Tror du ikke noen av disse kunne tatt vare på katten din? 

Ikke at dere som gjør dette burde ha dyr i utgangspunktet. Dere er tydeligvis ikke skikket og har absolutt ikke tenkt gjennom ansvaret du tar på deg ved å ta et kjæledyr inn i hjemmet. Du er ansvarlig for dette dyrets liv. Du er ansvarlig for at dyret ikke lider og at det får tilstrekkelig med stell, kos og næring. Så kjære alle dere som bruker dyr som en forbruksvare dere kvitter dere med når det ikke er moro lenger – IKKE SKAFF DERE DYR. Spar den uskyldige lille sjelen for deres grusomhet og la være. Kjøp en iPad i stede. 


Klem meg og pusen min Miss

 

FACEBOOK HER – INSTAGRAM HER – SNAPCHAT ANDREASVEINSDOT BLOGLOVIN HER

21 kommentarer
    1. Helt enig! Sånne mennesker er grusomme, og burde aldri hatt dyr. Skulle ønske straffen i Norge var verre når det gjelder behandling av dyr..

    2. Elsker at du skriver noen sånne innlegg som tar opp litt viktige ting i blant! Interessant lesing, og du er flink til å skrive 🙂 Også synes jeg det er utrolig bra at du så å si alltid svarer på alle kommentarer! Det er så koselig <3

    3. Dette med dyr og sommer blir dessverre bare mer og mer av med årene som kommer. Ufattelig mange stygge mennesker med dårlig sjel dær ute som kaster ut dyr og forlater sine katter/hunder osv fordi det er for mye og passe på. Viss du har tenkt bare og ha en katt eller hund i kun noen mnd så er det på tide at det blir andre rettninglinjer av og kjøpe dyr i norge, fordi en katt/ hund klare seg ikke alene etter og blitt passet på av et menneske i en uke eller år, det foregår så mye dritt oppi hode til enkelte mennesker at jeg blir rett og slett irritert og sur. Ingen dyr fortjener og bli kastet ut av huset sitt på den måten, ingen dyr fortjener og lide kun fordi et menneske skal ha det godt, ingen dyr fortjener og dø pga et menneske ikke kan ta godt vare på det. Viss noen skal ha dyr, må man tenke det igjennom ihvertfall 10 gang og tenke på om de har tid og motivasjon til og ta hånd om dyret.
      Jeg klarer ikke og ta mennesker med så lite oppi hode seriøs, det er seriøst en av de verste egenskapene og skaffe et dyr og forlate det. Bra det finnes mennesker som tar seg av dyr i nød og som faktisk ser hvor masse disse små/ store skapningene gir kjærlighet til mennesker uansett hvor mye vondt de kaster ut av seg. Håper folk som ikke tar dette seriøst skaffer seg hjelp og innser at det er ikke bare bare og ta seg av et dyr med et helt liv forran seg.
      Teksten du skrev var rimelig bra. Gråter en del selv når jeg ser hvor mange katter/hunder som blir forlatt i året. Håper inderlig flere skjønner dette. + det med og sterilisere katt/hund viss de ikke kan ta av seg kattunger/valper.

    4. Kine!: Det er helt forferdelig! Jeg er helt enig i at det bør bli strengere retningslinjer. De ter nesten så man burde hatt en slags attest på at man kan ta vare på dem. Nå gir man jo bort kattunger og flere må faktisk avlives fordi man ikke får gitt dem bort en gang! tenk at det faktisk er slik, og en av grunnene til det er som du sier at eierne ikke kastrerer eller steriliserer dyrene sine. Uff, det er så forferdelig og jeg blir så lei meg og sint!

    5. Veldig bra skrevet!! Jeg føler selv at dette er et tema vi burde fokusere mye mer på. Skikkelig bra at du tar opp temaet.

    6. Veldig bra skrevet!! Helt enig med deg! Har selv lest historier om folk som dumper kattene sine i bokser, og det synes jeg er helt forferdelig! Det er jo akkurat som å drepe et annet menneske… Helt umenneskelig å gjøre! Forstår VIRKELIG ikke hva som foregår oppi hodene til mennesker som gjør dette.

    7. Så bra du skriver om dette! Det er rett og slett grusomt at koen gjør noe slikt for å kunne dra på FERIE. Folk som dette burde ikke ha dyr…De burde ikke ha slikt ansvar. Det er et stort ansvar å ha et kjæledyr og det er ikke bare å sette bort når man skal noe gøy.. Ville de gjort det samme med et barn?! Neppe.. Et kjæledyr er like mye et liv som feks et barn. Selv har jeg ro katter og har noen ganger måtte la være og dra på ting pga se, men det er helt Ok for jeg valgte selv å få de og da har jeg et ansvar også. Noen ganger får jeg familie eller venner til å passe de. Har ikke folk noen som kan være dyrepass så få de på en kennel. Og er unnskyldningen at man ikke har råd, ja da bør man kanskje ikke skaffe seg dyr i utgangspunktet for å ha et dyr det koster😊

    8. Jeg er så møkk lei av bedritene mennesker med samvittighet til å dumpe ett uskyldig dyr. Er det ikke ett familiemedlem? Det er så mange hjemløse katter at vi snart kommer til å ha det slik som det er i syden, hadde det ikke vært for dyrebeskyttelsen hadde dette skjedd for mange år siden. Katter har ingen verdi i Norge, de er gratis, noe de aldri skulle vært, nordmenn anskaffer seg katter uten kunskap og tror de kan spise mat dra dagligvarehandel, dette er svært skadelig for de på grunn av høyt innhold av salt, de trenger ikke å kastrere for de er jo så søt de kattungene, uten å tenke på at det går flere hundre tusen av katter alene og syke fordi folk tar for lett på ting, og når de skal reise, nei da hiver de katten ut, for det er så lett å skaffe seg ny uten å betale for det. Ingen kaster ut en hund de har betalt 5k for, men katten er tross alt gratis. Jeg sitter selv med FIRE katter på grunn av dumskapen til mennesker, tre av de kan ikke bo inne fordi de er så redd, den yngste av de er redd for fremmede folk, og er super stresset hver gang jeg får besøk. Jeg lurer på om disse menneskene forstår hvilke helvete de skaper for katten psykisk, og hvor forbanna irriterende det er å rydde opp etter de. Alle klager på dyremishandling, men å kastrere katten for å sørge for at det ikke blir hjemløse/dumpete katter, det driter de i. En kastrering koster 900-1600 kr, hvor mye er det egentlig i forhold til lønnen deres de neste 17 årene, for en katt lever gjerne så lenge. Vi trenger strengere regler på kastrering og chipping, eneste måten å få høysesongen på dumping til å avta. Grådig lang kommentar, men dette er min hjertesak🙈

    9. Så absolutt enig, veldig bra skrevet Andrea! Jeg blir helt sjokket og forbannet av å lese slike artikler. At det er mulig! 🙁

    10. Jeg er rimelig fattig på penger( minstepensjon som det gjerne kalles), og jeg fatter ikke at folk klager på at det er for dyrt å kastrere/sterilisere katter. Når jeg klarer utgiften, kan andre også. Har tre eldre katter som alle er “fikset” og chippet. Her skal det ikke være et lass kattunger, nei. De er søte, men altså….
      Det dyreste er helst kosten, synes jeg. Så hender det jo man må til dyrlegen pga enkelte ting, men selv det har jeg overlevd økonomisk. Nå vet jeg jo at jeg sikkert ville hatt mer å rutte med uten disse dyrene, men de er nå her da. Overtatt fra andre mennesker som det ikke lenger passet å ha katt. Jeg er aldri på ferie, men kan ikke sitte og sutre pga det. Mine valg er mitt ansvar. Jeg skal bare ikke ha flere katter. Når disse er borte, er det slutt, for de lever såpass lenge at jeg må jo tenke på at jeg ikke skal leve evig 🙂

    11. Besta: Dette er så godt å høre! Det at du vet hvilket ansvar du har tatt på deg ved å skaffe deg katt, og gjør det du må selv om du sikkert ville brukt pengene på noe annet. Dette høres veldig fornuftig ut 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg