DU FLASHER PENGER, FILMER INJEKSJONER OG DRITER I AT DU ER ET FORBILDE

Jeg blir oppriktig lei meg og bekymret når jeg ser hva enkelte poster på sosiale medier. Da tenker jeg spesielt på mennesker med stor innflytelse som er store på enten Instagram, snapchat, blogg eller alle tre. Gutter og jenter med store følgerskarer som ser opp til dem, og ønsker å kunne se ut som dem og gjøre tingene de gjør. Jeg får lyst til å sende hver og en en melding, men i stede skriver jeg dette innlegget og håper at alle som føler seg truffet tar det til seg. Jeg ønsker ikke å ta noen, men å minne alle på hvilket ansvar man har uansett om man ønsker det eller ikke. 

Selv har jeg en profil på Instagram med over 30 000 følgere. Det vil si at over tretti tusen enkeltpersoner følger med på hva jeg legger ut. Fordi jeg har såkalt bedriftsprofil kan jeg også se statistikker over blant annet alderen på følgerne mine. De aller fleste er mellom 13og 17 år. Det er veldig ungt, og på denne alderen er man ekstremt mottagelig for påvirkning, særlig fra sosiale medier og mennesker man kanskje ser på som forbilder. 

Det hender jeg kjenner på følelsen av dette selv. Det er flere jenter på Instagram som jeg gjerne skulle hatt garderoben, håret, øynene eller looken til. Jeg leser blogger og tar til meg det som blir skrevet om både livsstil og annonser. “Hun gjør det ja, kanskje jeg også burde det?” Det er enkelt å bli påvirket, og det er ikke alltid noe galt i det heller. Man kan hente mye inspirasjon fra andre på en positiv måte! Allikevel kan det også fort gå i feil retning. 

Jeg blir ordentlig bekymret når jeg ser hva noen publiserer på sine store sosiale medier. De blotter et utseendet basert på injeksjoner og operasjoner på en veldig positiv måte. Det fremmes en livsstil basert på et høyt pengebruk som ikke alle har mulighet til. Noen filmer til og med at de tar injeksjoner og publiserer dette på steder som mystory hvor de har flere titusentalls unge følgere. Jeg har tidligere skrevet at det faktisk var en toppblogger som fikk meg til å ta restylane for første gang, og dette er et eksempel på påvirkningskraften man har. Det er greit at man gjør det man gjør, ingen kan bestemme over andre. Jeg er heller ikke her for å dømme hva du gjør med eget utseendet og kropp, men jeg ber deg være så snill å tenke på hvem du viser dette frem for.

Det at man kjøper dyre klær og drar på fine reiser er helt greit, og man skal få lov til å bruke pengene sine på akkurat det man selv vil. Du har tjent det og du fortjener det! Jeg er bare veldig kritisk til å skulle påpeke hvor mye penger man bruker til enhver tid, og snakke om det som om dette er normalen for de fleste. Det å skrive om store summer som de fleste av følgerne dine kanskje får utbetalt i løpet av to måneder til sammen kan sende feil signaler. Gjør det du vil og kos deg, men det er ikke nødvendig å hele tiden påpeke hva alt koster med mindre man får spørsmål om det. 

Tenk på de unge jentene som ønsker være deg og å se ut som deg. Når du da fremmer injeksjoner, et høyt pengeforbruk og kanskje til og med operasjoner så er det lett å tenke at “jeg kan bli like pen som henne om jeg gjør det samme”.

Vil du virkelig det? Hva fikk deg til å gjøre det du gjør? Tror du at dette hjelper eller skader? Bare vær så snill å still deg selv disse spørsmålene før du vurderer å dele slikt neste gang. Tenk på hvem du forteller det til, og tenk på hvem du var på den alderen. 

 

FACEBOOK HER – INSTAGRAM HER – SNAPCHAT ANDREASVEINSDOT

32 kommentarer
    1. Skjønte med en gang hvem du tenkte på når jeg leste innlegget ditt. Det morsomste med det er at jeg synes hun skriver verdens mest uinteressante blogg, selv om jeg må innrømme at jeg leser den noen ganger. Jeg innbiller meg at hun noen ganger synes at hun har kommet litt langt ned på “lista” og bestemmer seg for å skrive om noe som hun vet gir klikk. Er uansett deilig med bloggere med meninger! Du er flink:)

    2. Andrea: Jeg har mange i tankene her altså, men om du mener en spesiell gjør dette håper jeg un leser dette og tar det til seg 🙂 Tusen takk, det er veldig hyggelig å høre at du synes det 😀

    3. dette var utrolig bra skreve og et veldig interessant tema. syns du som blogger er et veldig godt forbilde for unge jenter

    4. Meget godt skrevet. Du fremmer et veldig viktig poeng som jeg vet en del bloggere her til lands burde tenke over! Det er ofte man kommer over innlegg hvor bloggere skriver “jeg angrer på at jeg fikset på utseende”. Det som skremmer meg er at de tror det er så lett å komme i etterkant med et nytt blogginnlegg om hvor mye de angrer. Det de ikke skjønner er jo at skaden allerede mest sannsynlig har skjedd:/

    5. Dette tenker jeg også om du og de som fremmer alkohol. Nylig skrev du ”trengte bare tre dager uten en drink” Hva slags signaler sender det? Slikt kan skape press, drikkepress for mindreårige.
      Dette innlegget gjelder like mye deg som andre 😉

    6. Hei, skjønner deg veldig godt. Men du bruker falske øyevipper, det er nesten det samme… du forteller at de med små vipper er ikke fint derfor kan leserne bli på virket av deg at de må ha vippeextation som 13 åring. Hvis du skal være godt forbilde for utseende var deg selv, vis hvordan du egentlig ser ut uten all maling og dill dall:-)

    7. Du stiller deg midt i rampelyset og roper se på meg, se på meg. Så hva trodde du kom til å skje? At alle ville tilbe deg og fortelle deg hvor fantastisk du du? 🙂 Når du stikker frem hodet ditt offentlig så får du masse dritt. Slik er det og det er det du har valgt. Så nå skal du klage over at alle ikke liker deg? At de ikke er enige med deg og ikke gjør som du sier? Har du vurdert å bli voksen å slutte å oppføre deg som en irriterende liten drittunge? For meg så er du kun en masete drittkjerring. Du lever i en fantasiverden.

    8. M: Det å sette på falske øyevipper er vel ikke akkurat i samme gate som å operere seg? Det går an å få kjøpt løsvipper på butikken, og dette er heller ikke en permanent behandling. Du får litt kraftigere vipper enn hva du gjør om du bruker maskara, noe jeg foretrekker for at det faktisk skal synes på bloggbildene 🙂 Jeg må si meg helt uenig i denne sammeligningen. Jeg har flere ganger lagt ut bilder uten sminke her, og på snapchat viser jeg meg nesten alltid uten sminke – noe jeg også gjorde før jeg fikk løsvipper.

    9. HoreteMøkkaHore: For det første, hvis du synes jeg er en masete drittkjerrig er bloggen min det siste stedet du burde befinne deg for her skriver jeg tre innlegg om dagen 🙂 Ta avstand fra tingene om drar deg ned og irriterer deg i stede for å oppsøke dem. For det andre, dette innlegget handler ikke om at ingen liker meg og det er ikke noe jeg klager over så her har du misforstått noe. Jeg vil kanskje be deg vokse opp og oppføre deg som et normalt menneske når du kaller deg selv for HoreteMøkkaHore (som nok egentlig var ment til meg?) i navnet du kommenterer med 🙂

    10. Falske øyevipper og kirurgisk operasjon kan ikke sammenlignes, nei.
      Du mistet poenget mitt. Jeg syns løsvipper og hårextsnions er også unødvendig, det forteller 13 åringer at du ikke er fin uten. Uansett jeg syns fokuset skal være hvordan ha det bra med seg selv og hvordan bli et bedre menneske. Ikke hvem som er finest eller hvordan bli finest. Jeg syns sminke er fint, men det blir for mye fokus fra dere bloggere om utseende. Har dessverre opplevd hvordan det påvirker ungdommer. Istedenfor å ha det gøy med venner, så skal man gjemme seg fordi man har ikke riktig sminke, klær, vekt osv. fordi folk de ser opp til gjør det.
      Men takk for at du tok deg tid til å svare meg. Håper jeg har klart å holde meg saklig. God helg.

    11. M: Da misforstod jeg poenget ditt, for det var slik jeg tolket det. Jeg ser poenget ditt i denne kommentaren, og forstår hva du mener. Allikevel er sminke en del av hverdagen (kanskje dessverre) for de aller fleste jenter. Det at operasjoner og injeksjoner har begynt å bli en del av den er mye verre fordi dette er permanente endringer på utseendet. Sminken vasker man av på kvelden, og sminke har alltid vært en del av media. Tenk på sportsankere eller tv-ankere generelt, journalister, popstjerner, politikere – nesten alle kvinnelige bruker sminke på jobb akkurat som at jeg bruker sminke på jobb med bloggen. Jeg begynte sent med sminke, brukte lite og går ofte uten selv om jeg så opp til Britney Spears med masse sminke og glitter da jeg var liten.

    12. Jeg er en snart 42 år gammel 2-barnsmor som følger deg på Instagram, og vet om flere på min alder som gjør det:) Så du har en del av oss “eldre” som også følger deg der;) Syns du er ei kjempeflott jente:) Gode verdier og fornuftig:) Fortsett og vær den du er, du vil aldri angre på det:) Kjenner deg jo ikke, men du virker hvertfall som ei oppegående og flott jente:)

    13. Fint innlegg om noe som det er viktig at alle dere som har mange unge følgere har i bakhodet. Selvfølgelig kan dere skrive akkurat hva dere vil, men mange av de som følger toppbloggerne er veldig unge. Og det er trist hvis de lever opp og stadig blir påvirket til å tro at de må ha større bryster, større lepper, dyrere vesker, mer penger osv. for å bli verdsatt og få et bra liv. For til syvende og sist, så er det ikke der de finner lykken …

    14. Så fint at du tar opp dette. Vi får et falskt bilde av hva som er det egentlige livet når man tror at det er veien til et lykkelig liv å forandre og fikse på utseendet i så ung alder.Slik verden ser ut nå,må det være stressende å være ung.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg