HELT ÆRLIG - NÅR KUNDER TRAKASSERER

07.06.2017 - 19:58 25 kommentarer

Jeg har bestemt meg for å begynne med et fast innlegg som jeg har valgt å kalle helt ærlig. Det skal være helt ufiltrert og ærlig. Her skal jeg skrive akkurat det jeg vil uten å tenke på at det er tabu eller noe vi egentlig ikke liker å snakke om. Jeg skal legge bort alle tanker om reaksjoner, og skrive det jeg føler og mener om temaet selv om det kanskje går mot det vi skal tenke eller mene. Dette blir en slags onsdags-spalte på bloggen. Si i fra om dere liker det, eller om det er noe dere vil at jeg skal skrive om!

En ting som virkelig har kommet under huden på meg den siste tiden er hvor utrolig frekke vi mennesker kan være mot hverandre. Jeg slutter aldri å bli overrasket når jeg ser hvordan vi ofte behandler andre. Når jeg skriver dette har jeg ansatte i service-yrker spesielt i tankene. Det er helt utrolig hvor mye dritt de må finne seg i av kunder, rett og slett fordi de er på jobb og av den grunn er det ikke godkjent å stå opp for seg selv. Jeg forstår at man skal være høflig på jobb, men jeg mener det skal være lov å si ifra om du mener du blir behandlet helt uten respekt. Dette skjer så alt for ofte!

Jeg har selv jobbet i service-yrker helt siden jeg fikk min alle første jobb på McDonald's da jeg var 15 år. Siden det har jeg vært innom litt forskjellig, men jeg har hovedsakelig jobbet i restaurant- og butikkbransjen. Jeg slutter som sagt aldri å bli overrasket over hvordan kunder velger å ordlegge seg, og hva de faktisk får seg til å si til ansatte som prøver å gjøre jobben sin så godt de kan. Jeg har opplevd det flere ganger på jobb, i alle jobber jeg har hatt, men jeg har også vært vitne til det som kunde. Beklager å si det, men det er som regel middelaldrende damer (og noen ganger menn) som har et sterkt behov for å snakke ned den ansatte. Det kan ofte være så enkelt som et nedlatende tonefall og ordleggingen de velger å bruke gjennom hele betjeningen. Andre ganger får man huden full fordi det har skjedd en feil. 

Altså, tror dere virkelig vi gjør feil med vilje? En feil er en feil, og ja det er jobben min. Jo, jeg kan jobben min. Nei, det skal ikke skje feil. Men det gjør det! Det er menneskelig å feile, og du har sikkert feilet både en og to ganger selv i løpet av livet. Selvfølgelig skal man forvente god service og at ting skal fungere, men noen ganger så går ikke alt som det skal og det blir en feil. Du skal selvfølgelig få lov til å si ifra, og jeg lover deg at den ansatte kommer til å gjøre alt den kan for å rette opp i det. I hvert fall så lenge du er hyggelig. Det handler også om din innstilling. Hvis du kommer ropende bort til kassen fordi du fikk en suragurk på hamburgeren din som ikke skulle være der hjelper ikke det deg noen verdens ting. Jeg hadde uansett gitt deg en ny burger og en unnskyldning. Det handler bare om prinsippet. 

En annen ting er kunder som ikke hilser tilbake når de ansatte sier hei. Det kan være i kassen på Rema1000 eller på H&M. Det skjer over alt, og det er så utrolig frekt! Jeg blir ordentlig provosert. Koster det deg virkelig så mye å si hei og trekke litt på smilebåndet når jeg hilser i det du kommer inn i butikken? Jeg skal ikke overfalle deg og prøve å tvinge deg til å kjøpe noe som helst. Du skal få se i fred og ro om du vil det. Jeg vil bare at du skal bli fornøyd, fordi det er nettopp det jobben min handler om. Jeg skal yte kundeservice og gjøre at du som kunde går ut av butikken blid og fornøyd. Det må jeg gjøre uansett om du velger å svare når jeg hilser på deg eller ikke, men jeg kan love deg at jeg er ti ganger mer behjelpelig om du er litt hyggelig tilbake. Det er vi alle. 

Jeg har ikke møtt et eneste menneske som har jobbet innenfor kundeservice som ikke har blitt utskjelt, kjeftet på, oversett og faktisk blitt behandlet så dårlig at det er på grensen til trakassering av kunder. Kan dere være så snill og skjerpe dere? Ta dere sammen i de ti minuttene du må forholde deg til dette fremmede mennesket, fordi din oppførsel kan faktisk være med på å avgjøre om arbeidsdagen avsluttes på en fin måte eller som dritt. 

Så min oppfordring til absolutt alle mennesker der ute er som følger: vær snill, hils tilbake og tenk på hvordan du oppfører deg overfor andre mennesker. Spre kjærlighet, ikke hat og sinne ❤

25 kommentarer

Marie Oma

07.06.2017 kl.20:07

Huff,jaa.. Det er helt utrolig hvordan enkelte oppfører seg ovenfor andre.. !

Kjekt med "helt ærlig" spalten, ser frem til å følge med på den :)

Ha en fin dag.

Andrea Sveinsdottir

07.06.2017 kl.20:58

Marie Oma: Så gøy at du liker den :D

Hege Kristin

07.06.2017 kl.20:12

jeg er så enig!

Maria

07.06.2017 kl.20:48

Kunne ikke sagt det bedre selv! Har selv jobbet i servicebransjen over flere år, og har opplevd skremmende mye negativt. Har hatt kunder som har gått på personangrep, og for eksempel kalt meg hore, og at de skal få meg sparket. Føler også det er vi frontpersonalet som får all dritt, særlig om det er noe de ikke er fornøyd med i butikken. Dette er selvfølgelig ting vi ikke har makt til å gjøre noe med! Håper virkelig kunder kan tenke litt lenger, og behandle de ansatte med litt respekt. Vi prøver trossalt bare gjøre jobben vår!

Andrea Sveinsdottir

07.06.2017 kl.21:05

Maria: Åh, jeg vet det! Det er ikke alltid de forstår at vi faktisk står nederst i hiarkiet og at uansett hvor mange ganger vi videresender ønsker til ledelsen er det ikke noe vi får gjort så mye med...

E

07.06.2017 kl.20:49

Kjenner meg SÅ igjen. Jobbet i kiosk tidligere. Barnefamilier har jeg også lagt merke til er litt ekstra krasse noen ganger. En gang kasta en guttunge pølsepapiret på meg, mens faren sa " det må du regne med". Selvfølgelig må jeg det😑

Også mange en tendens til å komme rett før stengetid " jeg skal bare", for å så være der langt over stengetid.

Andrea Sveinsdottir

07.06.2017 kl.21:06

E: Haha, herregud! Det er så typisk "det må du regne med", altså NEI det må du ikke. Det handler om folkeskikk.

Caroline

07.06.2017 kl.21:43

Kjære deg. Dette er veldig off-topic, men: Kanskje du kan hjelpe oss med å hjelpe mamma, med å få råd til å kjøpe seg en nydelig hundevalp. Hvert øre teller! Stor klem.

https://www.spleis.no/project/10307

Lol

07.06.2017 kl.22:54

Hehe. Litt ironisk at du mener så mye om frekke folk, spesielt mtp hvordan du selv oppførte deg mot andre inne på hotellet. :-)

Andrea Sveinsdottir

07.06.2017 kl.23:07

Lol: Omg, let it go. Ingen av deltagerne synes jeg var frekk mot de der inne, og ja som alle andre hendte det jeg sa ting jeg ikke burde sagt. Dette handler om holdningen til mennesker i det daglige liv, og der er jeg alt annet enn frekk.

Olivia

07.06.2017 kl.23:15

Dette med "helt ærlig" synes jeg virker spennende og som en god ide, gjerne fortsett med det ja! Det du nevnte med si hei og smile er jeg helt med deg i, det vanskeligste her i verden er ikke akkurat å si hei tilbake og være litt høflig tilbake.

Veldig bra skrevet, Andrea<33

Andrea Sveinsdottir

07.06.2017 kl.23:17

Olivia: Så gøy at du liker det :D Enig, det er en så liten ting som kan gjøre en ganske stor forskjell!

Omar

08.06.2017 kl.01:16

Blir du smigret når folk sier de er betatt av deg? Eller synes du det er kleint?

Andrea Sveinsdottir

08.06.2017 kl.08:27

Omar: Hehe, det kommer litt an på situasjonen og hvem som sier, men det er som regel veldig hyggelig :)

ida

08.06.2017 kl.01:37

Veldig bra spalte! Mange gode poeng her som gjør at man kanskje tenker seg om en gang eller to om hvordan man er mot andre :)

Jeg kunne gjerne ha tenkt meg at du skriver en blogg om hva som er en god/dårlig venn. Generelt om vennskap og hvilke vennskap man burde ta vare på og ikke :)

Andrea Sveinsdottir

08.06.2017 kl.08:28

ida: Kult, takk for tips :D

Herr Dominant

08.06.2017 kl.05:42

Helt enig! Menneskerasen må seriøst ta seg sammen. Takk for at du er Helt ærlig. ;)

Emma

08.06.2017 kl.09:18

Veldig bra spalte! Har selv jobbet i serviceyrker både som deltids- og sommerjobb, opplever ofte at kundene kjefter og er regelrett stygge mot meg. Skjønner bare ikke hvordan det kan være så innmari vanskelig å bare være litt hyggelig mot den ansatte, det gjør dagen vår så mye bedre!

Har en bestevenninne som er ung mor, kunne du skrevet ett helt ærlig innlegg om hva du tenker om unge foreldre? Selv har jeg stor respekt for de som velger å ta ansvar for sine handlinger, og de som gjør en fantastisk god jobb som foreldre :-) Kjipt at veldig mange drar alle unge mødre under samme kam..

Andrea Sveinsdottir

08.06.2017 kl.19:39

Emma: God idè, takk <3

S

08.06.2017 kl.11:13

AMEN!

Silje

08.06.2017 kl.18:19

guuud, så spot on det du skriver! Jeg opplever dette opp til flere ganger når jeg er på jobb, og noen ganger må jeg bare virkelig bite i det sure eple, fordi "kunden har alltid rett!" jaja!

Ha en kjempe fin dag =)

Andrea Sveinsdottir

08.06.2017 kl.19:41

Silje: Åååh, iknow!!!! I like måte <3

Madelén Skare Olsen

08.06.2017 kl.23:47

Hei! Jeg har jobbet hos Elkjøp i over 7 år, og har kun opplevd dette en gang. Dessverre har jeg slitt med anoreksi i flere år, og vært alvorlig syk. Enda er jeg det, men fungerer i mye større grad. Å jobbe gir meg mye glede, og er for meg noe som gjør at jeg fokuserer på denne friskhetsbiten. Tydeligvis ikke noe alle kunder skjønner. Jeg sa nemlig til kunden som skulle ha grill at jeg måtte hente en kollega for å bære den. Da smalt det fra kunden; ''Da trenger du ikke jobbe her.'' Altså. Jeg kan ikke løfte tungt, greit nok, men gir det en grunn til at jeg ikke kan være i jobb. Og hva vant kunden på å slenge en slik sårende kommentar til meg? Jeg ble bare helt paff og greide ikke svare, så jeg latet som ingenting. Egentlig burde jeg smelt i bordet og fortalt hvilket h****** jeg har vært gjennom, men folk utenfra vil neppe forstå med mindre de faktisk har vært der selv...

Uansett. Takk for at du setter fokus på dette! Jeg mener det er viktig at vi ser hverandre. Travelhet er ingen unnskyldning!

Andrea Sveinsdottir

09.06.2017 kl.07:56

Madelén Skare Olsen: Uff, så trist å høre! Godt å høre at du fungerer bedre nå i hvert fall <3 Ja, nei... Det er ikke alltid de tenker før de snakker, og uansett tror jeg mange bare ser på ansatte i servicebransjer som objekter de kan herse rundt med og ikke personer.

Vikkii

10.06.2017 kl.02:24

Så sinnsykt bra innlegg! Har også jobbet i service yrket og

100% enig med deg i alt som står.

99% av tilfellene er det kvinner som er litt eldre... som har så stort behov for

denne oppførselen.

Jeg har bestemt meg for å aldri la disse personene påvirke meg igjen.

Så lenge de ikke påvirker oss, så vinner de aldri, fordi det er jo det de har et behov for å trykke ned andre mennesker.

De er så sinnsykt frekke at jeg trenger Eckhart Tolle The Power og Now boken,

finnes på lydbok på youtube. Har hørt på han i flere år nå

Er en grunn til Oprah Digger han og det er faktisk hennes favoritt bok om jeg ikke tar feil. We need him. Anbefales!

Digger bloggen! Takk for bra innlegg! Så føler vi oss ikke alene :-)))

Skriv en ny kommentar

hits