GJESTEINNLEGG: TØR Å VÆR DEG SELV

Dette er en tekst jeg ønsker å dele med dere av mange grunner. For det første er det snakk om et utrolig viktig tema, nemlig det å tørre å være seg selv fullt ut! Det å ikke være redd for å være den en er fordi andre har fordommer og mangler forståelse. Denne teksten handler om mot og hva som kan skje om man faktisk tar steget. Den er skrevet av en av mine beste venner, Thomas Forberg Knudsen. Jeg kan ikke sette meg inn i situasjonen hans, men jeg ble virkelig rørt av teksten han skrev og derfor ønsker jeg å dele den med dere!

——————————————————————————————————————————————————————————————————

For snart 4 år siden stod jeg frem som homofil for familien min og alle vennene mine, noe som var utrolig tøft der og da. Jeg ante ikke hvilke reaksjoner jeg ville møte og hva folk ville si. Jeg var redd for at jeg kom til å bli mislikt eller om jeg kom til å miste venner eller familie.

Hele livet mitt har jeg kjent at noe ikke stemte, men jeg klarte aldri forstå hva det var før jeg ble litt eldre. Da jeg nærmet meg 18-19 år forstod jeg hva det virkelig var. Jeg hadde vært sammen med en jente i 4 år og jeg var absolutt forelsket, stormforelsket faktisk! Jeg hadde en sterk kjærlighet for henne, men etterhvert kjente jeg at følelsene havnet et annet sted. Jeg fikk følelser for en gutt. Jeg er fra en liten by som heter Larvik og der var det veldig få som var åpent homofil. Etter flere år med tanker og følelser, i sammenheng med at jeg var ferdig på videregående skole, følte jeg at tiden for å stå frem var kommet. Det eneste problemet var at jeg var skikkelig redd for hva folk kom til å si. Ville de mislike meg?

Det jeg kjenner at jeg blir utrolig forbanna og provosert av er mennesker som ikke kan godta folk for den de er. Hvorfor skal mennesker bli mobbet fordi de liker det samme kjønn? Hvorfor skal mennesker bli steinet eller pisket i hjel for å være det mennesket de er? Det er helt sinnsykt i mine øyne. Jeg blir så forbanna av tanken! Jeg er så utrolig glad for at jeg lever i et land hvor homofili blir godtatt av de fleste. Hvis ikke vet jeg ikke hva jeg skulle gjort. Vi er alle bare mennesker, og om du liker det samme kjønn så skal du vel få lov til det?Nå lever vi i 2017 og det er på tide at verden godtar alle mennesker for den de er. Jeg skulle bare ønske at fra man var liten skulle det være akkurat det samme hvilket kjønn man likte, og at man slapp “å stå frem” når man ble eldre for da føler man seg klar.

For min del har livet mitt vært som en dans på roser etter jeg stod frem som homofil. Jeg har enda ikke møtt noe hat eller noen som har trukket seg unna meg for den jeg er. Dette er jeg utrolig takknemlig for! Så mitt råd til alle dere mennesker der ute som ikke tør å stå frem fordi dere er redd for negative reaksjoner. Stå frem! Vær deg selv.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA Processed with VSCOcam with q3 preset

Thomas Forberg Knudsen – @thomasknudsen

4 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg