FILMTIPS: ADOPSJONENS PRIS

Jeg vil gjerne oppfordre alle til å se denne dokumentaren. Nå som jeg er syk må jeg finne noe å fylle dagene mine med, og en venninne tipset meg om denne. Jeg fikk en liten brief om hva den handlet om, og ble interessert med en eneste gang. Dette er en veldig sterk, men også en veldig viktig dokumentar i mine øyne. Den belyser et tema som kanskje ikke er så godt kjent, og da den først ble vist i Danmark fikk den utrolig mye oppmerksomhet. Det er skrevet en del om den i ettertid, og jeg vil anbefale alle å Google “adopsjonens pris” etter å ha sett dokumentaren for å vite mer om hva som skjedde videre. 

Dokumentaren handler om en adopsjon fra Etiopia til Danmark. Det er et dansk ektepar som skal adoptere et søskenpar, Masho og Roba. Foreldrene til Masho og Roba lever på landsbygden i Etiopia med flere barn. Når de blir diagnotisert med HIV får de beskjed fra landsbylegen at de har kort tid igjen å leve bestemmer de seg for å adoptere bort to av de yngste barna sine for å gi de et bedre liv. Det er et adopsjonsbyrå i Danmark, samt et privat etiposik byrå og etipoiske myndigheter som sammen står for prosessen av adopsjonen. Foreldrene tror de skal få en ny dansk familie og fortsatt ha kontakt med barna sine etter at de flytter til Danmark… 

Når det etiopiske søskenparet kommer til sitt nye hjemland blir det raskt konflikt. Jenta Masho klarer ikke helt å tilpasse seg den nye situasjonen, og allerede etter tre uker søker hennes nye foreldre hjelp hos psykolog og adopsjonsbyret. De klarer rett og slett ikke håndtere det at den fine, lille jenta sliter med å venne seg til en helt ny og annerledes hverdag langt borte fra foreldrene og landsbyen hun har vokst opp med. Det er så utrolig fælt å se på hvordan fine Masho som er utrolig forvirret over situasjonen blir behandlet av foreldrene sine. De sender henne blant annet på avlastningshjem, og leter etter feil ved alt hun gjør. Jeg skal faktisk avsløre slutten, fordi det ødela ingen verdens ting for meg at jeg visste hvordan den sluttet. Det gjorde bare at alle inntrykk ble enda sterkere. De danske foreldrene som hentet henne fra Etiopia for å bli foreldrene hennes ender faktisk opp med å sende henne på barnehjem i Danmark! 

Jeg gråt og gråt da jeg så denne dokumentaren. Det var forferdelig vondt å se hvordan den lille jenta ble behandlet av de som skulle bli hennes trygghet i en helt ny verden, og hvordan det hele endte ved at de sendte henne bort. Det er med god grunn at denne dokumentaren fikk mye oppmerksomhet i Danmark, og det endte faktisk med at det danske paret måtte gå under jorden en periode. Den siste oppdateringen jeg har sett er at de etiopiske foreldrene, som hele tiden var fra seg fordi de ikke fikk noen opplysninger om hvordan barna hadde det, nå prøver å få annullert adopsjonen. Det er en veldig spesiell situasjon og jeg aner ikke hva som er rett å gjøre her, men uansett vil jeg anbefale dere alle å se den! Den ligger ute på NRKTV.no og Netflix.  

14 kommentarer
    1. Så den nettopp ferdig.. Det er hjerteskjærende hvordan de behandler den nydelige lille jenta. De skulle aldri ha fått lov til å adoptere, og det skal også sies at jeg hadde en dårlig magefølelse på det paret med en gang jeg så de på skjermen. Takk gud for at den dokumentaren kom ut!

    2. Har også sett den fra en tid tilbake og fikk helt sjokk når jeg så hvordan (spesielt) moren oppførte seg mot ungene og da særlig jenten.
      Allerede da de var på hotellrommet og faren dyttet en av ungene (husker ikke hvem av de da det er lenge siden jeg så dokumentaren) bort i sengen og oppførte seg som det jeg kalle voldelig, er jo bare helt forferdelig! Da hadde de jo nettopp fått ungene fra foreldrene, og burde hatt mer forståelse for hvor vanskelig det sikkert var for ungene. Nei, veldig trist dokumentar, men vedder på at jenten faktisk har det mye bedre på det barnehjemmet enn hva hun hadde det hos adoptivforeldrene.

    3. Setter pris på at du er så samfunnsengasjert og bryr deg om andre! Mange ungdommer/unge voksne i dag er ikke særlig opptatte av slike sterke temaer i samfunnet, spesielt dette temaet som kanskje er litt tabu. Du virker virkelig som ei oppegående og fornuftig jente <3

    4. Takk for tips! Har nettopp sett dokumentaren, ble så provosert og rørt.
      Håper gjerne du kan skrive om flere dokumentarer du har likt 🙂

    5. Uff så utrolig trist 🙁 Jenta ble sviktet av menneskene som skulle beskytte henne. Btw du er en reflektert, smart ung kvinne. Keep up the good work💛 Klem🌸

    6. Nettopp ferdig å se denne filmen og klarer ikke å slutte å gråte… den stakkars, nydelige og ikke minst misforståtte lille jenta… ville så gjerne kunne gitt henne alt… lille, vakre venn…

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg