JEG SKYLDER DEG INGENTING

Nå har jeg vært en del ute i det siste, og det er en ting som begynner å irritere meg litt… Dette har jeg egentlig tenkt på og irritert meg over i flere år. Ja, helt siden jeg ble gammel nok til å dra ut på byen. Jeg møter utrolig mang hyggelige mennesker som vil ta en liten prat, og det synes jeg bare er koselig. Vi utveksler noen setninger og etter et par minutter går vi hvert til vårt. Small talk på byen er ikke uvanlig, og de fleste av oss blir vel et par hakk mer sosiale etter et par glass vin. Det som er problemet er de som forventer noe mer bare fordi man snakker sammen eller fordi de velger å tilby meg et glass vin eller en drink som jeg gjerne takker ja til.

Hvis jeg står i barkøen og en hyggelig fyr begynner å prate meg meg så slår jeg gjerne av en prat for å få tiden til gå gå. Hva annet skal jeg gjøre i køen? Det er uansett hyggelig med litt small talk. Om han da tilbyr seg å kjøpe en drink eller et glass vin til meg er det utrolig hyggelig. Jeg takker pent og viser at jeg setter pris på det, men det betyr ikke at jeg da må henge med han resten av kvelden. Selvfølgelig er det mange som gjør dette nettopp for å være hyggelig uten å forvente noe mer, men så har vi de få som ødelegger moroa. Du vet de som spanderer en drink på deg og tror de fikk med deg på kjøpet. De som forventer at du nå kun skal ha øyne for dem, sitte med dem, snakke med dem og selvfølgelig bli med dem hjem. Beklager å måtte skuffe dere, men det å kjøpe en drink betyr dessverre ikke at du automatisk har sikret deg mitt selskap for kvelden. Det betyr at du har gjort en veldig hyggelig ting, og fått en fin mulighet til å starte en samtale hvor du kan vise at du er en hyggelig fyr (om du er det da…).

Så til dere som forventer en partner og et ligg for kvelden, bare slutt. Benytt heller muligheten til å starte en samtale så ser dere hvor det ender. 

25 kommentarer
    1. Haha på videobloggen til deg og Sofie sa hun jo at du pleide å flørte deg til drikker når du ble full og det var noe du alltid gjorde på byen.
      Altså hvis erfaringene dine er så dårlige med det er det bare å kjøpe selv også og ikke PRØVE hver gang å bli spandert på som Sofie sa du gjorde i videoen.
      Men nei helt enig man skylder ingenting, men man kan unngå det også å komme i den situasjonen.

    2. Men nå er det slik at gutter kaster ikke bort penger på drinker til jenter om de ikke er interessert, så er ikke du interessert så kan du si nei til en drink. Blir litt sånn at du lurer de

    3. Man tar jo ikke i mot drinker fra fremmede da… Det er jo som å snylte litt på andre om du gjør det.. Du vet jo innerst inne at de kan ha en baktanke med å spandere… Da kan du jo isåfall si før vedkommende kjøper drink til deg at det må de gjerne men at du ikke er interessert i noe mer… Så her er jeg ikke enig med deg, jeg kjøper mine egne drinker og tar iværtfall ikke i mot fra fremmede.

    4. Alle tenker ikke likt som deg, og det betyr ikke at du har mer rett enn de som mener noe annet ved å spandere en drink på deg. Så her må vi rett og slett bare være enig om at vi er uenig😊

    5. Jeg mente som en tidligere her oppe skrev at mange gutter/menn spanderer på oss damer med en baktanke dessverre…. At da kan det være like greit å ikke ta i mot drinker fra fremmede så slipper man noen misforståelser… Du mener det er en hyggelig gest å bli spandert på, mens en annen person kan mene at det forventes mer da…. Så siden det irriterer deg er det bare å la være å ta i mot den drinken så slipper du å irritere deg😊

    6. Det er absolutt ingenting menn kan gjøre, og i alle fall ikke kjøpe, som gjør dem berettiget til å få seg noe. Det finnes ingen situasjoner hvor en jente skal føle seg forpliktet til å ha sex med noen! Ikke hvis hun smiler til noen på t-banen, hvis hun går med et kort skjørt på gate, ikke hvis hun tar imot en drink på byen, ikke en gang på bryllupsnatten sin!
      Drinkspandering henger igjen fra en tid hvor det var mennenes ansvar å forsørge. I feminismens ånd burde det ikke være en forventning om at menn kjøper drinker til damene. Men det bør heller ikke være noen forventning om at det med drinken følger forpliktelser. Og uansett, i det å spandere ligger det et gaveelement.
      Og til alle menn som føler seg snurt; du kjøper drinken, du kjøper ikke jenta. Lær dere den forskjellen!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg