FORKLARINGEN PÅ ETTERNAVNET MITT

Det er flere som er nysgjerrige på etternavnet mitt. Sveinsdottir er ikke akkurat et vanlig norsk navn, og det er ikke så rart fordi det er nemlig islandsk! Pappaen min er fra Island, og det er naturlig nok der etternavnet mitt kommer fra. På Island er det vanlig at etternavnet blir en sammensetning av faren sitt navn og “datter” eller “sønn”. Pappaen min heter Sveinn, og fordi jeg er Sveinns datter blir etternavnet mitt Sveinsdottir.

Jeg synes dette er veldig koselig fordi det er noe som forbinder meg direkte med pappaen min! Jeg er veldig glad for at jeg er halvt islandsk og halvt norsk. Det innebærer at jeg hører litt til i begge landene, og dette er to land som ligger i verdenstoppen når det kommer til velferd, likestilling og fred. Det er moro! Island er et fantastisk land, og jeg er utrolig glad i den lille sagaøya. Jeg har vært der flere ganger, og en sommer dro jeg og en venninne dit for å jobbe og det var en skikkelig fin opplevelse! Det er noe spesielt med Island som jeg ikke klarer å sette fingeren på. Luften er så frisk og fin, det er utrolig fredelig og naturen er bare helt fantastisk! Det går dessverre alt for lenge mellom hver gang jeg er der til tross for at store deler av familien min bor der, og det synes jeg er litt trist. Jeg har som mål å bli flinkere til å besøke den lille øya oppi nord, og det skal jeg klare!

14 kommentarer
    1. Hei Andrea, jeg synes det er så kult at du er halvt islandsk, det er nemlig jeg også 🙂 pappaen min kommer også fra Island, jeg har også etternavet etter min far, Thorisdottir 🙂
      Kan du snakke islandsk ?
      Hvor på Island kommer familien din fra ?
      Jeg kan ikke snakke islandsk og det synes jeg er litt trist, forstår en del , men er ikke så lett språk som man skulle tro 🙂

    2. Jeg er også halvt islandsk og har et etternavn som ligner ditt, men med min mors fornavn før -dóttír. Det er like vanlig i dag at etternavnet blir ut i fra morens fornavn som farens.
      Hvor mange ganger har du vært på Island, og hvor på Island kommer familien din fra?

    3. Iris: Så gøy! Ja, det ser jeg at flere og flere bruker 🙂 Det er ganske morsomt da! Jeg har ikke tall på akkurat hvor mange ganger jeg har vært der, men en del ganger. Pappa kommer fra Mosfellsbær <3

    4. Sarah Emilie Thorisdottir: Så gøy 😀 Jeg kan dessverre ikke snakke islandsk, og det er noe jeg synes er kjempetrist. Jeg skulle gjerne kunne kommunisert bedre med familien min der, og jeg tror også jeg hadde følt litt mer tilhørighet hvis jeg hadde snakket språket! Jeg forstår litt, særlig når jeg har vært der en stund, men ja det er skikkelig vanskelig! Pappa er fra Mosfellsbær <3

    5. Syntes etternavnet blir så personlig med slike etternavn! Selv heter jeg “Mortensdatter” til etternavn, men har ikke noe islandske foreldre eller slektninger 😉
      “Ironisk nok” så kan jeg en del islandsk, så lurer egt ganske mange med det..🙈

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg