ET STED HVOR JENTER ER HORER OG GUTTER ER FUCKBOYS

Det er noe jeg har tenkt over de siste ukene, og det er den sosiale appen Jodel. Det er et sted hvor man kan skrive omtrent hva man vil, om hvem man vil, anonymt. Du får opp poster skrevet i nærheten av deg, så om jeg befinner meg i Oslo får jeg opp ting som blir skrevet her, men i Larvik får jeg opp ting som er skrevet der. Det er på en måte litt som Twitter, bare at man er helt anonym. 

Problemet med dette stedet er nettopp anonymiteten. Det at man kan si hva man vil uten at noen vet hvem som skriver det gjør at terskelen for å skrive stygge ting blir ekstremt mye lavere, om ikke helt borte. Jeg har aldri hatt Jodel før nå. Det blir selvfølgelig skrevet mye om Paradise Hotel, og nysgjerrig som jeg er vil jeg få med meg hva folk mener om programmet jeg er med i. Jeg har ganske høy toleranse for fæle kommentarer når det kommer til meg selv, og føler at jeg er rustet nok til å kunne scrolle nedover Jodel og se hva folk skriver om meg. Allikevel har jeg reagert på hva som har blitt skrevet om andre.

Det jeg opplever er at det er ekstremt mye drittsnakk på Jodel. Folk har null filter, og ingen grense når det kommer til å skrive kommentarer på andre menneskers utseende og oppførsel. Det er ikke bare kommentarer som “han er stygg” eller “hun er teit”, men det som i mine øyne er langt mer personlige og grove drittkommentarer. Hadde det blitt skrevet om man ikke postet anonymt? Noe, ja, men langt ifra like mye.  Ville du skrevet den posten om ditt fulle navn stod sammen med den? Jeg tviler. 

I små byer kan dette gjøre utrolig mye skade. Se for deg at du går i førsteklasse på videregående i en by med kanskje 30 000 innbyggere. Du blir litt for full på en fest og gjør noe du angrer på som plutselig havner på denne offentlige siden, og hele byen vet om det det dukker opp syv-åtte anonyme poster om dette på Jodel. De gangene jeg sjekker Jodel hjemme i Larvik er det nitti prosent trash talk om unge jenter. Det blir skrevet fullt navn på disse jentene som av en eller annen grunn blir omtalt som både horer og sluts. Dette hadde jo aldri blitt skrevet svart på hvitt på steder hvor du må oppgi navn som på Facebook og Twitter! 

Det jeg er litt nysgjerrig på er hvorfor vi har Jodel. Det er et sted hvor man “outer” andre som horer og fuckboys. Et sted hvor man poster snikbilder tatt av andre på trikken som kanskje gjør noe rart i det ene øyeblikket. Jodel er et sted med mye moro, men det er også et sted som blir hyppig brukt til å skrive drittkommentarer og rakke ned på andre mennesker. Offentlige og private. Hvorfor er dette innenfor, og hvor går grensen?

Det virker ikke som om noen modererer denne siden, og går gjennom hva folk skriver fordi altså, det overrasker meg hvor langt en får gå i å rakke ned og skrive stygt om andre. For å være ærlig vil jeg heller lese en drittkommentar om meg selv om navnet på avsenderen står der. Jeg vet ikke helt hvorfor, men anonym drittslenging er verre. Jeg tenker mer på det, fordi jeg lurer på hvem denne personen som mener dette om meg er. Kjenner jeg deg? Da blir jeg kanskje lei meg. Er du helt fremmed? Vet du hva, da er det ikke så farlig.

Denne anonymiteten… I don’t like it, og Jodel er med på å fremme denne formen for nettmobbing. 

 

7 kommentarer
    1. Hei. Skal jeg kjøpe hårstrikker til deg?? Hvilken farge vil du ha på strikkene? Fint om du svarer:)

    2. Vil du være kjæresten❤️❤️Min på norway cup i år?? Vi kan være kjærester uken norway cup varer og så slår vi opp. Vi kan gå rundt på Ekebergsletta å holde hender og kysse på hverandre hele tiden. Jeg kan flette håret ditt hvis du skal ha fletter på norway cup. Du må huske å ha hårbørste, hårstrikker og kam i veska hele tiden. Du kan heie på meg når jeg spiller fotballkamper og ordne håret mitt før hver kamp. Fint om du svarer:)

    3. OK, du ba om det.
      Det faktum at du blir opphengt i noe så meningsløst som Jodel og nettmobbing. Hva så om noe blir skrevet og det er “ufint”? H*n som skriver bryr seg ikke om deg, h*n håper bare at du blir meget såret, og det er synd for deg.
      Tanken at du er i tjueåra og fremdeles ikke fatter noe som helst gjør meg glad, nærmere beskrevet – seksuelt opphisset av tanken på deg.
      Du vet tydeligvis hvor problemet ligger, men likevel så velger du å røre rundt? Du skal finne svar, ikke stille mer unødvendige spørsmål.
      Tro det eller ei, det er en SELVFØGLE at vi mennesker benytter av oss til å si hva som helst i anonymitet(?) det ligger i vår natur, sånn er vi skapt – vi er feige til syvende og sist. For eksempel; Jeg er i jungelen og er sulten, ikke minst hønnkåt på drepe en løve. Hvordan skal jeg klare det? Skal jeg sloss mot løven i en slags hender kamp mellom liv og død? Hva faen? Nei. Overhode ikke. Jeg gjemmer meg bak en busk og hopper ut, før løven vet ordet av det ligger den en gaffel i strupen på’n – middag servert. Nam. Henger du med? Nei? Tenkte meg det

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg