FEIRER DU IKKE JUL?

Jeg havnet i en interessant samtale med en venninne forleden dag. Temaet var julefeiring. Personlig er ikke julen noe jeg setter veldig høyt. Joda. Førjulstiden med høyt-hengende julepynt som lyser opp Oslos ellers så mørke handlegater er både vakkert og koselig. Snøfnuggene som dekker Glassmagasinets ytre og «stjernehimmelen» over Torggata er fantastisk flott å se på!

Det er mye fint med jul, men jul er kanskje ikke for alle.

«Hvordan skal du feire jul i år da?» Jeg skal ikke feire jul.

I dagens samfunn blir man omtrent møtt med forakt om man gir et slikt svar. Svaret følges som regel opp med spørsmål om hvorfor, og den faste «men jul er jo så koselig». Tenk på all den gode maten. Og gaver, det er jo alltid moro! Så er det jo veldig koselig når familien samles. Hvordan kan du ikke ville feire jul?

Nei, det er ikke alle som synes jul er koselig.

Kan vi ikke bli enige om å tenke oss om to ganger før vi går løs på andre mennesker valg. Slutt å grav. Du trenger bare å ha de sosiale antennene halvveis ute for å forstå når du skal slutte å spørre.

Antakeligvis vet du ikke hvorfor mennesket du spør ikke skal feire jul i år. Hva om han eller hun har forferdelige minner fra julefeiringen? Det er ikke alle som sitter samlet i en full stue med familie, gaver, god mat og drikke den tjuefjerde dagen i Desember. Det er dessverre for mange som sitter samlet rundt et dekket julebord, med familiemedlemmer som får alt for mye god drikke. Det er de som sitter alene uten familie eller venner. Det er de som aldri har hatt en god julefeiring, og har av den grunn utviklet et dårlig eller ikke-eksisterende forhold til julekvelden. Tenk på alle som egentlig bare vil gå i skjul fra den dagen nissene settes frem (i midten av Oktober?. Det er en annen diskusjon) og julemusikken skrus på i alle åpne butikker

Mye kan ligge bak en avgjørelse om å ikke feire jul.

Det er ingen synd mot menneskeheten å avstå fra den, etter min mening, glorifiserte julefeiringen. Men dessverre kan det føles sånn. Så vær så snill. Tenk deg om to ganger, og prøv å skjul forskrekkelsen når jeg forteller deg at nei, jeg skal ikke feire jul i år.

PS. Jeg skal faktisk feire jul, og jeg synes førjulstiden er veldig koselig. Personlig har jeg ikke et spesielt forhold til jul og spesielt julaften til tross for mange år med fine tradisjoner og veldig god stemning i min familie. Jeg aner ikke hvorfor, men det har alltid vært slik. Så om jeg kommer til å feire jul i fremtiden vet jeg ikke, men for min del kunne jeg like gjerne stått over. 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg